"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ketua hakim negara dedah cubaan takut-takutkan badan kehakiman

Hidir Reduan Abdul Rashid

Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat bersuara menentang percubaan pihak tertentu untuk menakut-nakutkan badan kehakiman dalam kes politik yang dibicarakan tahun lepas.

Semasa ucapan pada Tahun Pembukaan Tahun Undang-undang 2023 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, dia menggesa para hakim untuk terus membuat keputusan tanpa rasa takut atau pilih kasih.

Bagaimanapun, Tengku Maimun tidak mendedahkan siapa pihak yang dimaksudkannya itu.

“Tahun lalu, cubaan untuk menakut-nakutkan atau sebaliknya memberikan tekanan yang tidak wajar terhadap hakim yang mengetuai kes kepentingan awam semakin ketara.

"Percubaan ini adalah penghinaan langsung terhadap kedaulatan undang-undang dan kebebasan kehakiman. Mereka sememangnya patut dikutuk dan sememangnya ramai yang dengan tegasnya bersuara menentang mereka.

"Adalah tidak wajar (mischievous) bagi sesiapa yang cuba memburukkan imej Mahkamah dan mencemarkannya melalui kritikan yang tidak adil, berat sebelah dan sering kali tidak disedari hanya kerana mereka tidak menyukai keputusan tertentu," katanya.

Tiada ulasan: