"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Usul tak pertanding jawatan ‘top 2’ Umno dibentang, perwakilan sambut dengan ‘boo’

FMT Reporters

KUALA LUMPUR: Sidang Perhimpunan Agung Umno 2022 menyaksikan pembentangan usul tidak pertandingkan jawatan presiden dan timbalan presiden parti pada pemilihan Mei ini.

Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno, Puad Zarkashi mengesahkan pembentangan usul tidak mencabar jawatan “top two” itu kepada FMT.

Katanya, usul dicadangkan oleh Umno Negeri Sembilan, dengan sokongan Umno Marang.

“Undian esok,” katanya, menerusi WhatsApp.

Sementara itu, Utusan Malaysia melaporkan Dewan Negara dimana berlangsungnya mesyuarat tahunan Umno itu kecoh, kerana beberapa perwakilan mengebu usul itu.

Pertandingan jawatan presiden dan timbalan presiden Umno menimbulkan polemik apabila pemimpin parti mempunyai pandangan berbeza sama ada ia perlu dipertandingkan atau tidak.

Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno belum memutuskan sama ada dua jawatan tertinggi itu akan dipertandingkan pada pemilihan parti, yang mesti diadakan sebelum 19 Mei, atau dalam tempoh enam bulan selepas PRU.

Semalam, Ketua Penerangan Umno, Isham Jalil, meminta ahli yang mahu bertanding lima jawatan tertinggi parti termasuk presiden dan timbalan presiden, membuat pengumuman secara terbuka menjelang pemilihan yang akan diadakan pertengahan tahun ini.

Katanya, individu yang mahu bertanding jawatan berkenaan diingatkan tidak membuat “gerakan dalam gelap” di belakang parti untuk merebut kedudukan itu.

Tiada ulasan: