"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Raja Petra kena bidas: Jangan ‘play victim’, kamu boleh kembali bila-bila masa

Nicholas Chung
PUTRAJAYA: Penulis blog kontroversi Raja Petra Kamarudin dialu-alukan untuk kembali ke Malaysia tetapi mesti melalui saluran yang betul dan mempunyai dokumen perjalanan yang diperlukan, kata Saifuddin Nasution Ismail.

Menteri dalam negeri itu berkata Raja Petra boleh menghubunginya secara terus jika tidak mempunyai dokumen perjalanan yang diperlukan.

“Kalau dia rindu sangat nak balik ke tanah air, dia pun rakyat malaysia, dia nak balik, dia cuma perlu buat benda yang betul.

“Jalur undang-undangnya adalah dia kena berurusan dengan siapa? Bukan dengan menteri belia dan sukan, bukan menteri pertanian. Dia kena berurusan dengan KDN. Jadi soalannya sudahkah dia berbuat demikian? Kalau sudah, bila surat dihantar, emel kepada siapa? Siapa dalam Bukit Aman yang dia hubungi?

“Untuk Raja Petra, pertama, jangan ‘play victim’. Kedua, kalau dia benar-benar nak datang balik, dia dialu-alukan,” kata Saifuddin media dalam temubual di pejabatnya semalam.

Beliau mendakwa Raja Petra, yang dianggapnya sebagai rakan ketika gerakan Reformasi, telah melarikan diri dari Malaysia untuk mengelak tindakan mahkamah.

Dalam video Twitter yang dimuatnaik pada Selasa, Raja Petra berkata dia telah beberapa kali cuba pulang ke Malaysia malah bertemu Zahid Hamidi berhubung perkara itu ketika menjadi timbalan perdana menteri dalam pentadbiran Najib Razak dahulu.

Dia turut mendakwa telah cuba berunding kembali dengan Bukit Aman “berkali-kali”, malah telah mengadakan rundingan dengan “dua menteri” serta Azalina Othman Said mengenai perkara itu.

“Kerajaan tidak mahu saya kembali ke Malaysia kerana bimbang saya akan membahayakan kerajaan. Itu alasan yang mereka berikan,” dakwanya.

Raja Petra mendakwa dia berjaya memperbaharui pasportnya dengan bantuan Zahid, tetapi tidak mendedahkan bila ia dilakukan atau jika ia telah tamat tempoh sekarang.

Penulis blog itu juga mendakwa tiada kes mahkamah atau pertuduhan yang tertunggak terhadapnya, mengatakan dia telah berjaya menjejakkan kaki di kedutaan dan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Thailand, Indonesia, Singapura dan London tanpa sebarang isu.

“Apa sahaja pertuduhan terhadap saya telah digugurkan, pertuduhan itu telah ditarik balik,” dakwanya.

Raja Petra dilaporkan melarikan diri dari negara ini pada 2009 selepas dua waran tangkap dikeluarkan terhadapnya kerana gagal hadir ke prosiding mahkamah berhubung artikel yang didakwa berunsur fitnah yang disiarkan di blognya.

Tiada ulasan: