"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS ambil kesempatan isu tiket bas untuk kempen PRN

N Faizal Ghazali

Amanah Kelantan membidas tindakan Ahli Parlimen PAS Mohd Syahir Che Sulaiman yang mendakwa tiket bas ke Kelantan pada hari-hari menjelang PRN sudah habis sebaik tarikh pengundian diumumkan.

Timbalan Pengerusi Amanah Kelantan Che Ibrahim Mohamed berkata, tindakan itu telah mengundang pelbagai spekulasi.

“PAS dilihat terlalu gopoh membuat kenyataan tanpa terlebih dahulu mendapat maklumat yang sahih daripada pihak terbabit," katanya dalam kenyataan kepada Malaysiakini, hari ini.

Che Ibrahim juga mendakwa parti itu cuba menarik pelajar universiti untuk menggunakan perkhidmatan bas percuma yang ditawarkan oleh kerajaan negeri dan menggunakan peluang itu untuk berkempen.

Mohd Syahir membuat dakwaan itu dalam ceramah di PAS semalam dan berkata ia berikutan keghairahan pengundi untuk pulang mengundi di Kelantan.

Dalam duduk isytihar tarikh PRN pada 12 Ogos, dah heboh dah di kalangan anak muda khususnya golongan perantau Kelantan menyatakan tiket bas habis belaka dah. Habis tiket bas,” katanya.

Syahir juga mendakwa tiket penerbangan pergi balik ke Kota Bharu telah melonjak naik selepas pengumuman tarikh pengundian oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semalam.

Bagaimanapun, semakan Malaysiakini dalam talian mendapati apa yang didakwa ahli politik PAS itu adalah tidak benar.

Selain itu semakan Malaysiakini dengan pengusaha bas dan ejen jualan tiket pula mendapati penjualan tiket bas dari destinasi seluruh negara ke Kelantan pada tarikh menjelang pilihan raya negeri (PRN) baru sahaja dibuka hari ini.

Di tengah isu tersebut, kerajaan Kelantan kemudiannya mengumumkan akan menyediakan perkhidmatan bas percuma kepada pelajar-pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) untuk pulang mengundi pada PRN nanti.

Sementara itu Che Ibrahim berkata jika PAS benar-benar ikhlas, perkhidmatan bas percuma itu sepatutnya ditawarkan pada setiap musim cuti semester.

“Jika PAS benar-benar ikhlas kepada pelajar-pelajar universiti, perkhidmatan bas percuma itu sepatutnya ditawarkan di setiap musim cuti semester atau musim perayaan, bukan musim mengundi sahaja,” katanya.

Tiada ulasan: