"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar: K’jaan akan salur RM10 bilion melalui terbitan sukuk ke Felda

Malaysiakini

Kerajaan akan meneruskan dana pembiayaan sukuk Felda yang tertangguh sebelum ini dengan menyalurkan peruntukan sehingga RM1 bilion setahun untuk 10 tahun akan datang kepada Felda.

Perdana Menteri,  Anwar Ibrahim ketika mengumumkan perkara itu berkata, tindakan itu sebagai memastikan kelangsungan dan usaha penstrukturan semula hutang agensi itu.

Berucap pada sambutan Hari Peneroka Felda  2023 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS) di Serdang, hari ini, Anwar berkata dana itu akan disalurkan melalui terbitan sukuk Felda yang sebelum ini tertangguh.

“Saya dengan dukungan timbalan-timbalan perdana menteri, dan jemaah menteri menyatakan di sini… saya luluskan dana hampir RM1 bilion setiap tahun untuk tempoh 10 tahun kepada Felda.

“(Ini bagi) jamin kelangsungan institusi gergasi (Felda) negara kita,” katanya.

Minggu lalu, Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan berkata kerajaan bersetuju untuk menstruktur semula hutang Felda melalui terbitan sukuk dan kredit pusingan.

Selain peruntukan itu, Anwar juga memaklumkan, kerajaan akan turut menanggung subsidi diesel sebanyak RM36 juta bagi penjanaan tenaga dan bekalan air bersih.

“Kerajaan juga meluluskan peruntukan RM21 juta bagi pembinaan pusat hemodialisis untuk kegunaan 2,000 pesakit di kawasan rancangan Felda.

“Sebanyak 283 unit Perumahan Generasi Baharu Felda (PBGF) akan disiapkan segera oleh kerajaan,” katanya.

Anwar juga berkata, kerajaan telah meluluskan peruntukan RM7.7 juta setahun untuk kos operasi, dan penyelenggaraan lampu jalan di kawasan Felda dengan dana itu mula disalurkan minggu depan.

Sambutan Hari Peneroka 2023 yang dihadiri oleh kira-kira 10,000 warga Felda turut disertai oleh Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi; Pengerusi Felda, Ahmad Shabery Cheek dan Menteri Besar Selangor, Amirudin Shaari.

Tiada ulasan: