"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lelaki bius, rogol wanita dihukum mati

AFP

Tehran: Tiga lelaki di Iran dijatuhi hukuman mati kerana merogol beberapa wanita yang diperdaya dengan iklan rawatan kosmetik daripada klinik estetik palsu.

Semua wanita itu diperdaya hingga memasuki klinik berkenaan sebelum disuntik dengan ubat bius dan diperkosa.

Berdasarkan keputusan disiar portal badan kehakiman Mizan, kesemua lelaki itu didapati bersubahat dalam 12 kes serangan seksual pada akhir 2021 di wilayah selatan Hormozgan.

Ketua Hakim Mojtaba Ghahramani dipetik berkata, "tiga lelaki itu akan dihukum gantung di penjara Bandar Abbas."

Seorang daripada tertuduh bekerja sebagai pembantu perubatan didakwa memujuk tujuh mangsa dengan 'iklan palsu' prosedur rawatan kosmetik yang disiar dalam talian, sebelum menyuntik mereka dengan ubat bius dan merogol.

Dua lagi tertuduh yang juga jururawat pula didakwa atas lima kes rogol serta pertuduhan berkaitan kecurian dadah, menurut laporan.

Kumpulan hak asasi Amnesty International mendedahkan, Iran menghukum mati lebih ramai individu, berbanding negara lain kecuali China dengan sekurang-kurangnya 582 pesalah tahun lalu iaitu jumlah tertinggi sejak 2015.
-hmetro 

Tiada ulasan: