"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bakar al-Quran: Waran tangkap untuk Salwan Momika

BERNAMA
SALWAN Momika ketika melakukan protes di luar masjid di Stockholm, pada 28 Jun lalu. FOTO AFP
SALWAN Momika ketika melakukan protes di luar masjid di Stockholm, pada 28 Jun lalu. FOTO AFP
Baghdad: Pejabat pendakwa raya Iraq mengeluarkan waran tangkap menerusi Pertubuhan Polis Jenayah Antarabangsa (Interpol) terhadap Salwan Momika, seorang pelarian warga Iraq berusia 37 tahun, yang bertindak membakar al-Quran di Sweden, Stockholm, pada akhir Jun, Sputnik memetik laporan penyiar Iraq Al Sumaria Khamis.

Pejabat pendakwa raya sudah menghantar maklumat dan waran tangkap khas untuk Momika dan meminta Interpol memaklumkan Baghdad sekiranya dia berjaya diberkas.

Pada 28 Jun, protes berlaku di perkarangan masjid Stockholm, di mana al-Quran dibakar. Polis Sweden membenarkan demonstrasi itu.

Insiden membakar al-Quran di Stockholm mencetuskan kecaman di seluruh dunia. Iraq menyeru pihak berkuasa Sweden untuk menghantar pulang individu yang bertanggungjawab atas kejadian itu. Ramai ketua negara, termasuk setiausaha agung Liga Arab dan ketua Majlis Kerjasama Teluk, mengecam perbuatan itu.

Demonstrasi serupa berlaku di Sweden pada Januari apabila ahli politik sayap kanan Denmark, Rasmus Paludan membakar kitab suci umat Islam di hadapan kedutaan Turkiye.

Tiada ulasan: