"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jemaah Haji Meninggal Dunia Di Atas Bumbung Dengan Kehendak Mencarinya Mengikut Arah Matahari

Jawapost

RADARSEMARANG.ID, JEDDAH-Cari dengan mengikut arah matahari. Itu pesanan terakhir jemaah haji Indonesia dari Tangerang, arwah nenek S binti S yang ditemui meninggal dunia di atas bumbung hotel haji Mesir, Hotel Zahir Abdul Hamid Ghofur Khiyat pada Ahad 2 Julai 2023.

Walaupun usianya sudah lanjut, 73 tahun, nenek S cukup tangkas dan sihat. Malah, menurut naratif doktor kumpulan penerbangan JKG 03 dari embarkasi Jakarta Pondok Gede, Doktor Riska, Nenek S tidak mempunyai sejarah penyakit serius. Memandangkan dia datang dari Tanah Air sebelum berangkat ke Tanah Suci, dia dalam keadaan sihat.

Disebabkan keadaan kesihatan yang baik, Nenek S sering mengembara bersendirian dan berjauhan dengan rombongan. “Sudah sering hilang, hilang di Madinah,” kata Dr Riska yang Selasa lalu, 5 Julai 2023, dijadualkan pulang ke tanah air bersama 392 orang, kerana seorang meninggal dunia di Mekah.

Secara keseluruhannya, ketika menunaikan ibadah haji pada tahun 2023, Nenek S sudah empat kali menghilangkan diri. Dua kali di Madinah, sekali di Mina, dan sekali di Masjidil Haram. Kerana tersesat, beberapa kali ketua kumpulan itu terpaksa bekerja keras mencarinya. Dia juga meminta bantuan, tetapi Nenek S kerap tiba-tiba tiba di hotel tempat dia menginap.

Pada suatu hari seorang rakan jemaahnya mengingatkan Nenek S supaya tidak melancong seorang diri supaya tidak tersesat. Namun ketika itu arwah menjawab, “Jika saya sesat, carilah saya dengan mengikut arah matahari,” nasihatnya kepada rakan-rakan jemaahnya, seperti yang diceritakan oleh jururawat Erna.

Menghampiri kemuncak ziarah, rombongan jemaah JKG 03 paling awal bergerak ke Mekah termasuk jemaah Nenek S. Nenek S juga sempat menunaikan kemuncak ziarah dan seterusnya bermalam di Mina untuk melontar batu.

Pada 1 Julai 2023, Nenek S menghilangkan diri lagi. Ketika itu terpisah dari rombongannya di Masjidil Haram. Ketua kumpulan dan ahli jemaahnya bertungkus-lumus mencarinya. Tetapi sehingga sehari lamanya tidak ditemui.

Pada 2 Julai 2023, ketua kumpulannya menerima maklumat bahawa Nenek S ditemui di atas bumbung hotel jemaah haji Mesir, Hotel Zahir Abdul Hamid Ghofur Khiyat, dalam keadaan mati. “Memang benar seperti yang dikatakan dalam mesej itu, arwah ditemui dengan mengikut arah matahari, meninggal dunia di atas bumbung hotel haji Mesir,” kata Riska dan Erna.

Nenek S turut dibawa ke Hospital King Abdul Aziz, Makkah. Berdasarkan diagnosis, arwah meninggal dunia akibat strok haba.

Strok haba adalah keadaan di mana badan tidak dapat mengawal suhu badannya. Keadaan ini berlaku akibat pendedahan langsung kepada haba suhu tinggi, menyebabkan peningkatan suhu badan teras kepada lebih daripada 40 darjah Celsius. Jika tidak dirawat dengan segera, ia boleh merosakkan organ seperti otak, jantung dan buah pinggang.

Ketua Klinik Kesihatan Haji Indonesia (KKHI) Madinah yang merupakan pos kesihatan utama di Mina, Tri Atmaja berkata, terdapat tempat yang terdedah kepada strok haba iaitu Arafah, Muzdalifah dan Mina (Armina), jadi jemaah haji perlu berhati-hati terhadap jemaah haji, terutama orang tua.

“Jemaah haji perlu berwaspada dengan strok haba, terutama semasa berada di Arafah dan Mina untuk mengeluarkan jamrah selama tiga hari,” kata doktor Atma.

Perkara utama yang perlu dilakukan jika anda mengalami simptom ini adalah untuk merawatnya dengan segera. “Perkara paling penting dalam merawat strok haba ialah mencari kes dengan cepat dan merawatnya secepat mungkin, sebelum komplikasi lanjut daripada strok haba berlaku,” kata Atma

Tiada ulasan: