"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Guru lelaki didakwa cabul murid

NOR FARHANA YAACOB
Ramakrishnan (kiri) dan Karthigesan ketika meninggalkan pekarangan Mahkamah Alor Gajah selepas selesai membayar wang jaminan.
Ramakrishnan (kiri) dan Karthigesan ketika meninggalkan pekarangan Mahkamah Alor Gajah selepas selesai membayar wang jaminan.
ALOR GAJAH - Seorang guru lelaki didakwa di Mahkamah Sesyen di sini pada Jumaat atas pertuduhan melakukan amang seksual fizikal terhadap anak muridnya di dalam sebuah bilik darjah, dua tahun lalu.

K Ramakrishnan, 42, bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan sebaik pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Hakim Nariman Badruddin.

Berdasarkan pertuduhan, tertuduh didakwa melakukan amang seksual fizikal terhadap seseorang kanak-kanak perempuan yang ketika itu berusia 11 tahun.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di sebuah kelas Tahun Lima sebuah sekolah di daerah ini lebih kurang jam 10.30 pagi pada 26 Mei 2022.

Bagi perbuatan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 14(a) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak 2017 yang dibaca bersama Seksyen 16(1) akta sama dengan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan juga sebatan.
Ramakrishnan (tengah) ketika dibawa keluar dari Mahkamah Sesyen di sini, pada Jumaat.
Ramakrishnan (tengah) ketika dibawa keluar dari Mahkamah Sesyen di sini, pada Jumaat.
Manakala hukuman bagi Seksyen 16 akta berkenaan tertuduh boleh dipenjara lima tahun dan boleh dikenakan sebatan tidak kurang dua kali.

Sementara itu, Timbalan Pendakwa Raya, Anis Najwa Nazari mencadangkan jaminan berjumlah RM20,000 beserta syarat tambahan tertuduh tidak boleh mengganggu mangsa sepanjang kes berlangsung.

Peguam S Karthigesan yang mewakili tertuduh bagaimanapun memohon jaminan rendah kerana tertuduh hanya mampu menyediakan wang sebanyak RM3,500 selain memberikan kerjasama baik sepanjang dipanggil untuk siasatan polis.

Mahkamah kemudian menetapkan jumlah jaminan sebanyak RM8,000 dengan seorang penjamin dan bersetuju dengan syarat tambahan yang dipohon pihak pendakwaan termasuk tidak menganggu saksi pendakwaan.

Mahkamah turut menetapkan 28 Februari depan bagi sebutan semula kes dan serahan dokumen.

Tiada ulasan: