"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Aset luar negara bukan rahsia - Isteri Daim tegur media

Malaysiakini

Naimah Khalid berkata keluarganya tidak pernah menyembunyikan sebarang pemilikan aset luar negara yang diperoleh daripada "aktiviti perniagaan dan pelaburan" sejak sebelum suaminya, Daim Zainuddin, terlibat dalam politik.

Isteri bekas menteri kewangan itu berkata demikian sebagai menjawab laporan Malaysiakini mengenai dokumen bocor yang mendedahkan kewujudan satu lagi akaun luar pesisir yang bernilai ratusan juta ringgit milik mereka.

Naimah mendakwa laporan itu ditulis dalam "nada sensasi" untuk menimbulkan persepsi bahawa wujudnya sebarang salah laku.

“Hakikatnya, penulis pun tidak mencadangkan wujud unsur jenayah, justeru timbul persoalan mengapa laporan sebegitu disiarkan.

“Mencemarkan nama baik seseorang dengan tuduhan dan persepsi tersirat tanpa memberikan bukti yang dapat dipercayai adalah salah dan tidak beretika.

"Ia menunjuk ke arah pembunuhan watak dengan berselindung sebagai sebuat laporan," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan melalui peguamnya Rajesh Nagarajan.

Menurut dokumen terbaru diperolehi Konsortium Wartawan Penyiasatan Antarabangsa (ICIJ) dan dikongsi dengan Malaysiakini, amanah itu ditubuhkan atas nama dua anak lelaki Naimah dan Daim, iaitu Muhammed Amir Zainuddin dan Muhammed Amin Zainuddin.

Kebocoran daripada penyedia perkhidmatan di Kepulauan Cayman menunjukkan bahawa sehingga 2020, terdapat aset bernilai kira-kira AS$52.56 juta (RM244.06 juta) yang dipegang dalam ZA Star Trust dimilik ketiga-tiga mereka.

Ia juga menunjukkan bahawa ZA Star Trust menerima pinjaman sebanyak AS$49 juta (RM227.53 juta) daripada Adam Zeta Trust tetapi tidak ada butiran mengenai tujuannya, atau siapa pemilik Adam Zeta Trust.

Maklumat terkini memberi gambaran bahawa aset di luar pesisir tersebut sebelum ini dikaitkan dengan Daim, dan melalui maklumat yang terhad ia menunjukkan nilainya bawah £25 juta (RM148.26 juta).

Naimah turut mempersoalkan wajar membincangkan isu kewangan peribadi seseorang individu ketika tiada jenayah dilakukan.

“Laporan ini hanya akan menimbulkan andaian, khabar angin dan persepsi terhadap kami atau sesiapa sahaja yang mempunyai kedudukan yang sama.

"Tidak dinafikan, inilah sebabnya (artikel) diterbitkan,” tambahnya.

Tiada ulasan: