"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pengawal keselamatan ditahan curi komputer riba sekolah

FMT Reporters
Komputer riba berharga RM4,000 yang dicuri pengawal keselamatan sebuah sekolah di Bahau. (Gambar PDRM)
PETALING JAYA: Seorang pengawal keselamatan ditahan kerana mencuri sebuah komputer riba berharga RM4,000 milik Kementerian Pendidikan (KPM) dari makmal komputer sebuah sekolah di Bahau, Negeri Sembilan.

Ketua Polis Jempol, Hoo Chang Hook berkata, lelaki 35 tahun itu ditahan pada 8 malam Khamis lalu ketika bertugas di pos kawalan sekolah terbabit.

Katanya, tangkapan itu menyusul laporan seorang guru pada 2.12 petang hari sama yang mendapati komputer riba disimpan di makmal sekolah hilang.

Beliau berkata, sekolah itu menerima empat unit komputer riba daripada KPM pada 24 Nov lalu, termasuk yang hilang, dan menyimpannya dalam makmal komputer di blok belakang sekolah.

“Guru yang membuat aduan itu ditugaskan menjaga aset-aset dibekalkan kerajaan kepada pihak sekolah,” katanya menurut Harian Metro.

Menurutnya, komputer riba itu didapati hilang pada 8 Jan lalu, ketika guru terbabit ke makmal komputer.

Beliau berkata, siasatan polis mendapati tiada kesan umpil pada pintu dan tingkap makmal, manakala kamera litar tertutup (CCTV) sudah lama tidak berfungsi.

“Suspek mengaku mencuri komputer riba berkenaan dan disimpan dalam stor rumahnya,” katanya sambil menambah kes disiasat mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan.

Tiada ulasan: