"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahathir: Anak saya diugut akan dipenjara lima tahun

Malaysiakini

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad menempelak kerajaan yang dituduhnya melakukan "kezaliman terhadap musuh politik."

"Anak saya didakwa dengan ugutan jikalau dia buat apa-apa tindakan yang pendakwa anggap bertentangan dengan dakwaan dia akan dipenjara selama lima tahun.

"Tidak disebut akan dihadap ke mahkamah. Inilah reformasi.

“Di luar (sebelum menjadi) kerajaan cakap tentang kezaliman pihak berkuasa," katanya pada hantaran di media sosial hari ini.

Walaupun tidak menyebut nama, dipercayai Mahathir merujuk siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap anaknya Mirzan (gambar atas).

Suruhanjaya itu juga telah menyerahkan perintah notis kepada Mirzan untuk mengisytiharkan aset dalam tempoh 30 hari.

Jelas SPRM lagi, perintah itu adalah tindakan lanjutan daripada siasatan mereka berhubung maklumat dalam laporan Kertas Panama serta aktiviti perniagaan Mirzan yang membabitkan penjualan dan pembelian syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Siasatan dijalankan di bawah Akta SPRM 2009 dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLATFPUAA).

SPRM berkata pihak mereka memulakan siasatan sejak Ogos 2022 terhadap semua entiti yang berkait dan dinamakan dalam laporan Kertas Pandora juga Kertas Panama.

Dalam pada itu, Mahathir membangkitkan isu pendakwaan terpilih apabila ramai penyokong kerajaan yang disebut dalam kertas Pandora tetapi tidak disiasat.

"Kalau sokong jadi kawan. Perbicaraan mahkamah pun boleh dihenti.

"Ramai nama penyokong Kerajaan dalam Pandora papers seperti Timbalan Perdana Menteri, YB Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid bin Hamidi, Ahli Parlimen Selayang, YB William Leong Jee Keen dan YBM Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul bin Tengku Abdul Aziz, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, tidak disiasat, jauh sekali dari didakwa.

"Terdapat juga nama beberapa ahli perniagaan seperti Lim Kok Thay, Mahmud Bekir, Tiong Hiew King, Larry Low Hock Ping, Datuk Yamani Hafez bin Tan Sri Musa dan mendiang Tan Sri G Gnanalingam dalam Pandora papers.

"Inilah keadilan reformasi," sindir bekas perdana menteri.

Tiada ulasan: