"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno-BN: Dendam Umno-BN kepada rakyat dan PR tak pernah berakhir

Othman Jailani

Ada dua bentuk kegeraman dan dendam di hati para pemimpin Umno dan Barisan Nasional ekoran kekalahan mereka dalam pilihan raya umum ke-12 yang lalu.

Geram dan dendam yang pertama, ditujukan terus kepada Pakatan Rakyat yang berjaya mengambilalih lima buah negeri daripada Kerajaan Persekutuan BN.

Manakala geram dan dendam yang kedua, langsung ditujukan kepada rakyat Malaysia secara keseluruhan kerana telah bertindak memilih, mengundi kerajaan Pakatan Rakyat, sekali gus menolak kerajaan BN sebelum ini.

Slogan terbaru Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak, iaitu rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan adalah slogan sifar walaupun Najib telah menunjukkan kepada rakyat bahawa beliau telah membuat sesuatu bagi mengatasi masalah rakyat di Pudu Raya.

Tapi masalah sebenar rakyat bukannya terletak pada perhentian bas Pudu Raya. Perkhidmatan bas boleh diadakan dan boleh juga ditiadakan bergantung kepada keperluan semasa.

Maka, dakwaan bahawa penyelesaian ke atas masalah kesesakan di Pudu Raya adalah gambaran kepada keprihatinan Najib ke atas keperitan hidup rakyat masih belum cukup kuat. Lokasi perhentian bas boleh berubah-ubah demi keselesaan rakyat.

Berapa banyak perhentian bas yang diubah demi keselesaan rakyat sebelum ini. Dan, keputusan ini boleh dilaksanakan oleh pihak Majlis Perbandaran, Majlis Daerah atau apa yang kita namakan sebagai Kerajaan Tempatan.

Tidak perlulah sampai Perdana Menteri turun padang menguruskan soal perhentian bas, maka oleh kerana itu, terus dibuat perisytiharan bahawa Najib telah merakyat melalui reformasi di Pudu Raya.

Kita membangkitkan hal ini setelah media melaporkan rasa lapang dada rakyat berhubung keselesaan di Pudu Raya itu.

Jadi bagaimanakah kita mahu mengukur darjah kualiti kepemimpinan Perdana Menteri Mohd Najib Abdul Razak ini? Adakah ia terletak kepada prasarana seperti Pudu Raya, Hentian Duta, Pusat Hentian Kajang dan lain-lain tempat perhentian bas?

Sekadar itu sajakah darjah kualiti pemikiran seorang Perdana Menteri Malaysia?

Sebenarnya, kualiti Najib sebagai PM terletak kepada bagaimana beliau berdepan dengan masalah penempatan rakyat, serta hubungannya dengan pemimpin Pakatan Rakyat yang menguasai negeri-negeri di bawah tadbiran kerajaan yang baru ini.

Najib dipengaruhi sentimen kepartian di Kg Buah Pala

Ketika berdepan dengan masalah Kampung Buah Pala di Pulau Pinang misalnya Najib mengeluarkan kenyataan bahawa Kerajaan negeri perlu selesaikan sendiri masalah pengambilalihan tanah di kampung tersebut tanpa campur tangan orang lain.

Alasan Najib - hal ehwal tanah tertakluk di bawah bidang kuasa kerajaan negeri dan Kerajaan Pusat tak boleh mencampuri urusan tersebut.

"Mereka perlu menyelesaikan masalah itu sendiri tanpa campur tangan orang lain dan sekarang isu tersebut dilihat sukar untuk diselesaikan," katanya baru-baru ini ketika mengulas permintaan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang mahu menulis surat kepadanya untuk meminta bantuan Kerajaan Persekutuan untuk mengambil alih tanah di kampung itu.

Baca selanjutnya:-http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=21587&Itemid=1


Tiada ulasan: