"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Adun BN Saman SELCAT Adalah Tindakan Sia-Sia - Speaker Dewan Selangor / UBN Najib Altantuya / Zambry / PKFZ

Maylin
SHAH ALAM 11 Nov. - Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat), Teng Chang Khim menganggap tindakan tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) memfailkan saman terhadap jawatankuasa itu sebagai sia-sia.

Katanya, Artikel 71 (1) Perlembagaan Persekutuan secara jelas menyatakan prosiding yang dibuat dalam sidang DUN, tidak boleh dibangkitkan di mahkamah.

Beliau yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor berkata, ketiga-tiga ADUN itu juga tidak layak memfailkan saman terhadap Selcat kerana mereka tidak pernah dipanggil memberi keterangan.

”Jika mereka mahu memfailkan saman, mereka sepatutnya memfailkan ia terhadap semua wakil rakyat termasuk diri mereka sendiri kerana tidak membantah ketika Selcat ditubuhkan dulu,” katanya ketika ditemui di lobi Dewan Annex di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan tiga ADUN BN semalam yang memfailkan saman terhadap 10 pihak, menuntut supaya satu deklarasi bahawa penubuhan Selcat dan prosidingnya adalah batal dan tidak sah serta tidak mempunyai sebarang kesan.

Tiga ADUN tersebut ialah ADUN Sungai Air Tawar, Datuk Raja Ideris Raja Ahmad; ADUN Morib, Hasiman Sidon dan ADUN Kuala Kubu Baru, Wong Koon Mun.

Tiada ulasan: