"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pecat Kickdefella bukan kerana SPRM / Nizar / Altantuya

Pemecatan Syed Azidi Syed Abdul Aziz dibuat kerana masalah disiplin dan tiada kena-mengena dengan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), kata ketua pegawai eksekutifnya.

"Dia tidak masuk pejabat. Dia tidak laporkan kerjanya kepada saya, dia tidak pernah pohon cuti. Dia tidak pernah tunjuk cuti sakit," kata Mohd Ariffahmi Abd Rahman.

"Jadi kita putuskan, kita tidak perlu lagi orang macam ini dalam PMBK."

Mohd Ariffahmi, yang juga menantu Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, diminta mengulas sebab sebenar pemecatan Syed Azidi, bekas pegawai perhubungan korporat PMBK itu, setelah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) negeri itu dikunjungi pegawai SPRM minggu lalu.

Semalam, Syed Azidi dilaporkan ingin mendedahkan dakwaan "kepincangan" dalam pengurusan syarikat tersebut di bawah pentadbiran Mohd Ariffahmi yang dilantik kepada jawatan tersebut dua bulan lalu.

Bercakap dalam sidang akhbar di Kota Bharu, Syed Azidi yang dikenali juga dengan nama di blognya Kickdafella menuntut Mohd Ariffahmi meletakkan jawatan demi menjaga nama baik Nik Abdul Aziz.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Mohd Ariffahmi mendakwa pemecatan Syed Azidi (foto kanan) tidak dibuat secara melulu, sebaliknya beliau merujuk terlebih dahulu kepada bapa mertuanya sebagai pengerusi PMBK.

Mohd Ariffahmi juga berkata, beliau tidak berasa terancam dengan ugutan Syed Azidi membongkar kepincangan itu kerana beliau telah menjalankan perkhidmatan dengan baik dan telus.

"Saya tidak terasa terancam. Kalau dia hendak dedah, dedahlah. Maklumat yang mungkin ada pada dia adalah maklumat yang salah," katanya.

"Saya tidak boleh hendak jelaskan satu persatu sebab perkara ini masih berada adalam siasatan SPRM.

"Perkara yang dia sebut itu perkara remeh-temeh. Tidak ada pun penyelewengan RM10 juta (misalnya)."

Dalam artikel terbarunya di blog peribadinya hari ini, Syed Azidi antaranya mendakwa beliau tidak hadir ke pejabat kerana kemudahan itu telah ditarik balik oleh Mohd Ariffahmi pada awal tahun lalu.

Berhubung perkara itu, Mohd Ariffahmi sebaliknya berkata: "Dia tidak hadir ke pejabat lama sudah. Sebab itu saya tarik balik."

Sementara itu, Syed Azidi berkata, beliau tidak akan terperangkap untuk mendedahkan isu-isu dalam PMBK.

"Saya hendak dedahkan (kepincangan PMBK) pada dia (Mohd Ariffahmi) buat apa? Kita tahu ada konspirasi.

"Dia boleh ubah tarikh ke belakang (dokumen berkaitan) untuk menghalalkan perkara yang tidak halal.

"Saya tidak akan terperangkap dalam strateginya yang mahukan saya membuat pendedahan," katanya kepada
Malaysiakini hari ini.

Syed Azidi sebaliknya berkata, semua pihak patut mengurangkan gangguan terhadap siasatan yang sedang diljalankan SPRM.

Mengulas dakwaan beliau tidak melaporkan tugasannya kepada Mohd Ariffahmi, Syed Azidi mengakui perkara itu dilakukannya kerana ia tidak termaktub dalam kontrak perkhidmatannya.

"Saya laporkan terus kepada (exco negeri) Datuk Husam (Musa). Itu jelas termaktub dalam perjanjian bersama. Ditulis juga bidang kerja saya juga tertakluk di bawah (seliaan) Datuk Husam," katanya.

"Bukan taraf dia henda tahu kerja saya. Dan saya fikir, PAS Kelantan dan kerajaan negeri pun tidak mahu tugasan ini didedahkan."

Husam, kini pengerusi Jawatankuasa Tetap Perancangan Ekonomi, Kewangan Dan Kebajikan Kelantan, dilihat rapat dengan Syed Azidi.
http://www.malaysiakini.com/

Tiada ulasan: