"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jiran Lihat Memey Bawa Selimut & Tilam Ke Pejabat Norman

Norman Hakim (kiri) dan Memey Suhaiza keluar dari mahkamah selepas selesainya perbicaraan pada sebelah pagi. - Foto THE STAR Oleh DALILAH NADIAH

KUALA LUMPUR: Saksi keenam yang juga orang awam dalam kes perbicaraan khalwat Norman Hakim dan Memey Suhaiza mengaku di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur di sini, Jumaat bahawa dia ialah individu yang mengadu kepada Pejabat Agama Islam daerah Gombak Timur.

Mohd Yusri Abdul Razak berkata, dia membuat laporan selepas didesak oleh komuniti penduduk Islam di kawasan Ukay Perdana.

Bagaimanapun, katanya, dia memberikan jaminan kepada masyarakat di situ hanya akan mengadu hal tersebut kepada pihak berkuasa selepas isteri Norman, Abby Abadi selamat melahirkan anak.

Dia berkata demikian ketika menjawab soalan Pendakwa Syarie, Muhamad Nazri Basrawi di hadapan Hakim Syarie, Salehudin Yatim, pagi Jumaat.

Norman dan Memey hadir ke mahkamah bersama peguam syarie Fakhrul Azman Abu Hassan.

Sementara itu, Mohd Yusri membuat beberapa pendedahan mengejutkan di mahkamah kerana mempertahankan "amal makruf nahi mungkar".

Jelasnya, walaupun pada awalnya enggan menjadi saksi pendakwa, dia akhirnya bersetuju untuk tampil menegakkan kebenaran selepas kes itu berlarutan hampir dua tahun.

"Bermacam-macam pembohongan berlaku dalam mahkamah dan sebagai seorang Islam, saya mesti tegakkan kebenaran," katanya.

Sebagai contohnya, Mohd Yusri memberitahu mahkamah bahawa dia tahu Memey membawa selimut, tilam dan cadar hampir setiap hari, selama lapan bulan ke Tingkat 1A pejabat beralamat 4-1A, Jalan UP 1/2 Taman Ukay Perdana, Hulu Klang, untuk bermalam.

Ini kerana Mohd. Yusri tinggal bersebelahan premis Norman.

Selain itu, dia turut berjaya melihat kelibat Norman memanjat ke premis atas bangunan berkenaan melalui satu lubang di sebelah ruang legar belakang premis.

Katanya, dia melihat keadaan itu selepas mendengar dentuman kuat yang terhasil apabila pintu jeriji dibuka dan ia terhentak di sisi dinding.

Norman atau nama sebenarnya Mohamed Norhakim Zaidon, 33, dengan Memey atau nama sebenarnya Suhaiza Suhaimi, 21, didakwa berkhalwat di pejabat beralamat 4-1A, Jalan UP 1/2 Taman Ukay Perdana, Hulu Klang, di sini pada 3 pagi, 30 Okt 2008.

Norman dibicarakan mengikut Seksyen 29(1)(a) Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 manakala Memey didakwa mengikut Seksyen 29(1)(b) enakmen yang sama.

-mstar-

Tiada ulasan: