"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Poligami Tanpa Kebenaran, Hukuman Mesti Tegas & Adil

Hukuman atas kesalahan poligami tanpa kebenaran, harus tegas dan perlu diselaras antara rakyat bawahan dan orang kenamaan, bukannya memberi kekebalan kepada pihak tertentu atau dilaksanakan secara berpilih-pilih.

Demikian tegas Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad apabila mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam yang menyaksikan Ahli Parlimen Kinabatangan, Bung Moktar Raden terlepas dari hukuman penjara.

Bercakap kepada TV Selangor, Khalid Samad menggesa jabatan agama dan mahkamah syariah supaya mempertimbang secara serius kewajaran hukuman penjara terhadap pesalah yang berpoligami tanpa kebenaran.

Beliau menegaskan setiap hukuman yang ditetapkan harus dilaksanakan secara adil baik terhadap orang awam mahupun orang kenamaan tanpa sedikitpun perbezaan.

“Saya rasa pejabat agama dan mahkamah syariah mesti memikirkan soal ini - sejauh mana mereka berasa peraturan yang wajar. Sekiranya mahu dilaksanakan dengan saksama.

"Jangan bila ada orang kenamaan diberikan denda yang rendah dan kalau rasa hukuman penjara tidak sesuai dalam kes ini maka awal-awal lagi keluarkan hukuman itu dari sistem hukuman,” katanya.

Dalam konteks ini, Khalid kesal kerana Bung Moktar selaku ahli parlimen gagal menunjukkan keperibadian terpuji.

“Sebagai penggubal undang-undang, Bung menunjukkan contoh yang tidak baik. Kalau ada peraturan yang dia tak setuju, sepatutnya dia bawa ke Parlimen, bukan langgar. Bila sudah langgar, hanya bayar denda RM1,000 - jumlah yang memang dia mampu bayar,” katanya.

Tiada ulasan: