"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wajah Najib bila berdusta?

mat_sempoi
Melalui banyak kajian. Reaksi wajah, gaya pertuturan dan lenggok badan akan berubah mengikut keadaan, terutama apabila berbohong. Mungkin kita boleh menipu, tapi lenggok badan kita jarang dapat menipu, kecuali kita sememangnya pakar menipu (masih boleh dikesan, 50-50). Kebiasaan nya boleh nampak apabila perbincangan spontan diadakan.
Berikut adalah beberapa contoh dari kajian yang telah dijalankan.

Ini reaksi kebanyakkan bila berbohong:

1. Cubaan mengelakkan pandangan mata-terus (eye-contact) dengan menyentuh muka dan menoleh kearah lain (kiri kebiasaannya).

2. Lenggok badan berubah menjadi janggal, seperti meraba hidung, menyentuh anggota-anggota lain, membongkok, menepuk-nepuk bahagian badan dll. Kebiasaannya seperti tiada ruang.

3. Reaksi luar kawalan seperti 'menekan atau gigit bibir', mata terkebil-kebil atau tangan atau jari cuba menutup muka, menyenget hidung (seperti terbau sesuatu yang kurang selesa) dll.

4. Menjadi kaku seketika.

5. Reaksi wajah tidak serupa dengan apa yang dipertuturkan, seperti dahi berkerut apabila mengatakan atau meluahkan sesuatu yang baik (spt: "Aku mencintai mu").

6. Espresi wajah tidak lengkap, seperti buat-buat.

7. Menjadi 'melawan' (offensive).

8. Tanpa disedari meletakkan sesuatu diantara anda dan dia (pengadang) seperti cawan, buku dll.

9. Kebiasaan akan menjawab pertanyaan dengan menggunakan persoalan tersebut. Contoh: "Siapa ambil duit RM50 aku". Dijawabnya "Aku tidak ambil duit RM50 ko" (selengkapnya).

10. Menjawab pertanyaan dengan panjang lebar daripada kebiasaannya.

11. Gaya pertuturan menjadi 'lemah' atau lembut dan agak berterabur dari kebiasaan.

12. Menukar tajuk perbualan, samaada dengan buat lawak atau 'sarkastik'.

Mari kita selidik beberapa sesi temuramah bersama PM kita, DS Najib. Yang pertama ini memang kita ketahui, beliau memang menipu.

Video yang ini juga kita tahu, ada fakta penipuan:

Video ini menunjukkan reaksi beliau bila gagal menjawab:

Mari kita tengok tiga lagi video ini:

Adakah PM kita berkata benar atau berdusta dalam video-video tersebut?

Fikir-fikirkan lah.
Sebab itu takut berdebat!!!

Tiada ulasan: