"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bekas ADUN Bercham cuma ahli PAS kelas kedua - DAP Perak

DAP Perak nampaknya bersikap acuh tidak acuh dengan tindakan bekas anggota dewan undangan negerinya Sum Cheok Leng menyertai PAS hari ini.

Pengerusi DAP negeri Nga Kor Ming berkata bekas wakil rakyat Bercham itu sudah tidak aktif dengan mereka sejak digugurkan sebagai calon dalam pilihan raya umum lalu.

“Beliau anggota tidak aktif sejak itu. Saya tidak pernah dengar berita daripada dia dalam tempoh dua tahun ini,” kata Nga.

Setelah keluar DAP semalam, Sum hari ini mengambil langkah drastikmenyertai PAS – yang mempunyai perselisihan panjang dengan parti asalnya.

Penyertaan Sum itu dilihat menjadi tamparan kepada DAP, rakan lama mereka dalam Pakatan Rakyat, yang kini sudah pun terkubur.

Bercakap kepada Malaysiakini, Nga bagaimanapun memperolokkan kenyataan Sum untuk berkhidmat kepada rakyat melalui PAS.

“Dengan masuk Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP), beliau bukan pun anggota rasmi PAS.

“Dengan alasan itu, saya percaya rakyat cukup bijak menilainya.

Nga juga berkata Sum hanya “anggota kelas kedua” PAS yang tidak mempunyai hak mengundi dalam parti Islam itu.

“Jadi apa yang beliau hendak cakap. Ini bertentangan dengan logik akal.

"Saya ucapkan pada dia selamat maju jaya,” sindir Nga.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: