"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bangkai kucing dijual sebagai arnab (Gambar)


Beijing – Seorang lelaki yang mendakwa dia pencinta haiwan dan memelihara kucing liar di rumahnya ditangkap kerana menyembelih haiwan itu dan menjual bangkainya kepada restoran.

Gambar yang tersebar menunjukkan puluhan bangkai kucing beku dan baru disembelih di gudang kecil lelaki itu di Chengdu, barat daya China.

Seorang wartawan yang menyamar untuk melakukan siasatan bagi Akhbar Chengdu Business mendapati lelaki itu, Huang Fuping menjual bangkai kucing berkenaan sebagai arnab kepada restoran di pedalaman China dengan harga 20 yuan (RM13) sekilogram.

Pihak berkuasa menutup rumah penyembelihan kucing Huang yang beroperasi sejak 30 tahun lalu sebaik menerima maklumat daripada sukarelawan 23 November lalu.

Jurucakap Pusat Penyelamat Haiwan Aizhijia Chengdu yang mahu dikenali sebagai Chen berkata, pihaknya merampas dua tan bangkai kucing dan menyelamatkan 49 ekor yang belum disembelih pada hari berkenaan.

Aktivis berkata, Huang sempat menjual 13 tan bangkai haiwan itu sebelum gudangnya diserbu hari itu.

Huang memberitahu wartawan yang menjalankan intipan itu, dia menyembelih 100 kucing sehari, meraih pendapatan kira-kira 3,000 yuan (RM2,000) semalam.

Kerana jualan daging kucing diharamkan di Chengdu, dia terpaksa menjualnya di pasar dan restoran di luar bandar berkenaan dengan mendakwa ia daging arnab.

Dia memberitahu wartawan berkenaan, daging kucing dan arnab hampir sama dan apabila dikisar, tidak seorang pun dapat membezakannya.

Untuk memenuhi permintaan tinggi daripada restoran, Huang bukan sahaja menangkap kucing yang berkeliaran, tetapi juga mengupah orang lain untuk mencuri kucing peliharaan penduduk sekitar.
-kualalumpurpost

Tiada ulasan: