"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hadi dan Najib akan sepentas lagi 4 Disember ini

BORHAN AHMAD

Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sekali lagi akan duduk sepentas, kali ini dalam Himpunan Solidariti Ummah untuk Rohingya yang diadakan serentak dengan Perhimpunan Agung Umno 2016 (PAU-16).

Majlis anjuran badan-badan Islam bukan kerajaan di Malaysia itu akan berlangsung di Stadium Titiwangsa 4 Disember ini mulai jam 8 pagi.

Peristiwa ini bakal mengulangi peristiwa 27 Disember 2015 lalu, apabila Najib dan Hadi berpakaian sedondong dalam Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015.

Bagi penyokong mereka, pasangan yang berpakaian baju Melayu merah jambu dan duduk bersebelahan antara satu sama lain di Grand Seasons Hotel memberi harapan kepada kerjasama di antara kedua-dua parti Melayu terbesar di negara ini.

Hadi dijemput untuk menyampaikan ucaptama manakala Najib pula untuk merasmikan majlis itu, yang memberi tumpuan kepada perpaduan umat Islam di seluruh wilayah tanpa mengira ideologi.

Ini selepas Najib, minggu lalu, menghulurkan perdamaian kepada PAS semasa Perhimpunan Agung Umno ke-69.

Kebanyakan pegawai majlis itu juga memakai baju merah jambu yang dipilih sebagai warna tema untuk majlis berkenaan.

Sementara itu, Abdul Hadi dilaporkan turut dijemput untuk menyertai Perhimpunan Agung Umno kali ini, namun tidak pasti apakah Hadi akan hadir atau tidak.

Hadir atau tidak, nada pemimpin Umno sangat bersahabat dengan Pas dalam PAU 2016 ini.

Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Naib Presiden Umno (yang menjalankan tugas Timbalan Presiden) mengajak sebuah parti politik agar merapatkan hubungan silaturahim bersama mereka.

Ketika berucap merasmikan Perhimpunan Agung Umno untuk Pemuda, Wanita dan Puteri Umno malam tadi, Zahid berkata, "Kita sesama kita, buka buku baru, kita rapatkanlah silaturahim, kita hendaklah berlapang dada dan hulurkan tangan sesama kita".

Tanpa menyebut nama parti itu, Zahid berkata, beliau bersyukur kerana parti itu telah mula memahami Umno.

"Ada satu ketika, ada rakan kita yang berada di luar sana, tidak begitu berkenan dengan kita. Tetapi kita bersyukur kerana mereka telah mula memahami keadaan kita," katanya yang dipercayai ditujukan kepada Pas.

Tiada ulasan: