"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Esok bakal catat sejarah untuk demokrasi di Kuala Lumpur

MALAYSIA DATELINE

Esok Jumaat 20 Julai 2018 bakal mencatat sejarah demokrasi di Kuala Lumpur apabila kesemua ahli parlimennya mendapat pengiktirafan selepas dilibatkan secara rasmi dalam mentadbir ibu kota itu.

Kesebelasan ahli parlimen di Kuala Lumpur akan menyertai mesyuarat pertama Majlis Menteri yang bakal diadakan di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Ia adalah inisiatif Menteri Wilayah Khalid Samad yang mahu memberikan hak kepada wakil yang dipilih oleh pengundi ibukota untuk turut terlibat dalam mentabir bandaraya itu.

Mesyuarat esok akan dipengerusikan oleh Khalid dengan disertai sama oleh Datuk Bandar Kuala Lumpur dan para empat pengarah eksekutifnya dan juga Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah dan pegawai kanannya.

Melalui inisiatif ini, majlis ini akan berperanan untuk menasihat Menteri Wilayah bagi menggunakan kuasanya selaku menteri.

“Kita mahu memberikan hak demokrasi yang lebih baik kepada penduduk bandaraya apabila wakil yang mereka pilih melalui pilihan raya boleh berperanan dalam mentadbir bandaraya,” kata Khalid dalam satu sidang media sebelum ini.

Sejak sekian lama, para wakil rakyat yang menang di Kuala Lumpur, khasnya dari DAP dan PKR tidak pernah mendapat tempat dalam mentadbir bandaraya.

Dalam PRU 14 lalu, kesemua 11 kerusi parlimen di Kuala Lumpur di menangi oleh Pakatan Harapan.

Tiada ulasan: