"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemilihan PKR: Pertembungan Rafizi-Azmin jawatan timbalan presiden?

Timbul spekulasi yang mengatakan bekas anggota parlimen Pandan Rafizi Ramli dijangka bertanding bagi jawatan timbalan presiden.

Sekiranya benar, ia akan menyebabkan pertembungan Rafizi dengan penyandang jawatan Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Ketika dihubungi, Rafizi memberitahu Malaysiakini bahawa dia belum membuat keputusan tentang perkara itu.

"Saya belum buat apa-apa keputusan," katanya ringkas.

Spekulasi itu timbul selepas artikel yang disiarkan The Star memetik Datuk Seri Anwar Ibrahim menyebut nama Rafizi ketika membincangkan rancangan masa depannya termasuklah menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri.

Ditanya sama ada jawatan timbalan perdana menteri akan disandang Mohamed Azmin atau Presiden BERSATU Tan Sri Muhyiddin Yassin, Anwar berkata, "Macam mana nama Rafizi tak ada?"

"Boleh petik saya, tapi tolong nyatakan saya katakan ini dalam nada bergurau," katanya sambil ketawa.

Susulan itu, spekulasi mengatakan Anwar lebih cenderung memilih Rafizi sebagai timbalannya dalam PKR.

Penganalisis politik Faisal Hazis berpendapat pertembungan antara Rafizi dan Mohamed Azmin akan memudaratkan PKR.

"Jika kedua-dua mereka bertembung, ia akan melemahkan dan memecah belahkan parti itu," kata Faisal yang merupakan penganalisis di Universiti Kebangsaan Malaysia kepada Malaysiakini.

Konflik dalaman

Tambah Faisal, pertembungan itu juga akan menjejaskan usaha menyatupadukan parti itu yang sebelum ini sedia terjejas akibat konflik dalaman.

"Anwar perlu menyatukan partinya kerana wujud persepsi PKR adalah titik lemah dalam Pakatan Harapan (HARAPAN) meskipun mempunyai kerusi paling banyak. Persepsi ini disebabkan konflik dalaman," katanya.

Perselisihan antara penyokong Mohamed Azmin dan Rafizi mendominasi politik PKR sejak 2014 susulan Langkah Kajang.

Langkah Kajang dilihat sebagai pilihan raya kecil yang disusun oleh Rafizi untuk menjadikan Anwar sebagai menteri besar Selangor.

Pensabitan Anwar dalam kes liwat dan ketegangan yang dengan pihak istana Selangor akhirnya menyaksikan Mohamed Azmin menjadi menteri besar.

Bagaimanapun, ada kemungkinan pertembungan Rafizi dan Azmin itu tidak terjadi.

Beberapa pihak di dalam PKR dipercayai memberi gambaran agar Mohamed Azmin mencabar Anwar bagi jawatan presiden.

Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin dalam kenyataan media semalam berkata PKR perlu bersedia untuk tidak menghalang sesiapa bertanding sebarang jawatan termasuk presiden.

Dalam kenyataan itu, Zuraida turut menyorot kepimpinan Mohamed Azmin ketika menjadi menteri besar Selangor.

Mohamed Azmin sendiri berkata beliau belum membuat keputusan jawatan parti yang akan ditandinginya, sementara setiausaha politiknya Hilman Idham berkata menteri hal ehwal ekonomi itu tidak akan mencabar Anwar.

Pemilihan PKR akan bermula pada penghujung Ogos dan nama calon perlu diserahkan pada 27 Julai hingga 29 Julai.
-malaysiakiniq

Tiada ulasan: