"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemuda Pas kerah buat laporan polis terhadap Salahuddin Ayub

MALAYSIA DATELINE

Dewan Pemuda Pas Malaysia (DPPM) mengerah anak buahnya agar membuat laporan polis ke atas bekas ketua mereka, Datuk Seri Salahuddin Ayub kerana tidak membuat laporan ketika ditawarkan sogokan percutian mewah oleh kartel daging.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh DPPM dalam facebook mereka, laporan itu perlu dibuat kerana Salahuddin sepatutnya membuat laporan polis ketika ditawarkan sogokan itu dahulu.

“Jelas, beliau sepatutnya perlu bertindak ketika itu untuk melaporkan kepada pihak SPRM sepertimana termaktub dalam akta SPRM Seksyen 25 (2) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang memperuntukkan bahawa kegagalan untuk melaporkan transaksi penyogokan adalah suatu kesalahan yang “apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi satu ratus ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi sepuluh tahun atau kedua-duanya,” kata Pemuda Pas dalam kenyataan itu.

Sebelum ini Salahuddin mengalu-alukan cadangan kerajaan Malaysia untuk menubuhkan Suruhanjaya Penyiasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat isu kartel daging.

“Saya bersedia bekerjasama,” kata Salahuddin menerusi Twitter beliau ekoran satu laporan polis dibuat ke atas dakwaan beliau ditawarkan percutian mewah ke Eropah oleh kartel daging ini.

Kerahan yang dibuat oleh Pemuda Pas itu mendapat respon negatif dari rakan-rakan mereka dalam Facebook itu.

Wanz Abd Hadi menulis, “Woi kata negara tengah darurat. Berpolitik apa benda bodoh? Kita kene ikut cara islang la dalang benda ni. Dokkang hoktu pong nk keno ayoh cik ajor?”

Ammar Bin Roslan pula menulis, “Parti ni dah macam kuda jadinya. Tunggang selagi boleh."

Ubaidillah Harith Shahrin pula menyindir Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang apabila berkata: “Sumbangan bukang rashuah..itu kena pahang, itu kita kena sedor” -Eddy Bangang-”

Muhamad Syafiq Termizi pula mendakwa Pas sudah menjadi khadam kepada MCA apabila menulis, “Benda bodoh apa lagi yang khadam MCA nak buat ni?”

Mat Yie pula menulis, “Lebai sudah MENTAL, kenapa tak desak cari dalang kartel??? Bangang!!!!”

Tiada ulasan: