"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Speaker Dewan Rakyat disekolahkan oleh bekas speaker

Anda speaker untuk semua dan perlu adil, Azhar diberitahu

Robin Augustin

Bekas speaker Dewan Rakyat, Mohamad Ariff Md Yusof (kiri) memberitahu Azhar Azizan Harun, tugasnya bukan untuk melindungi mana-mana menteri atau memberikan jawapan kepada menteri dalam persidangan Dewan Rakyat.

PETALING JAYA: Bekas speaker Dewan Rakyat, Mohamad Ariff Md Yusof mengingatkan penggantinya, Azhar Azizan Harun menjalankan tugasnya dengan “adil”.

Beliau berkata, kritikannya terhadap Azhar berhubung sifat tidak berat sebelah.

“Sebagai speaker Dewan Rakyat, anda perlu adil. Anda tidak boleh memihak kepada eksekutif.

“Speaker ialah speaker untuk seluruh Dewan, tolonglah. Seseorang perlu memberitahunya.

“Beliau perlu saksama. Anda tidak boleh melindungi mana-mana menteri. Anda tidak boleh memberi jawapan kepada menteri<” katanya menerusi forum dalam talian bertajuk “Whither Democracy and Constitutional Monarchy in Malaysia today?” anjuran OHMSI Perdana Forum.

Ariff berkata, ini sebabnya Speaker sekarang didakwa tidak mematuhi peraturan dan kelaziman jawatannya.

Azhar sebelum ini didakwa berpihak ketika mencelah dalam perbahasan di Dewan Rakyat antara Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Aziz dan Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng mengenai penyelesaian 1MDB.

Lim bertanya kepada Tengku Zafrul sama ada perjanjian penyelesaian ASD3.9 bilion dengan Goldman Sachs sudah dibincangkan dan dipersetujui Kabinet.

Sebelum Tengku Zafrul dapat menjawab soalan itu, Azhar berkata: “Ini keputusan Kementerian Kewangan dan tentunya ia sudah dibawa ke Kabinet.”

Selepas itu, Azhar menepis dakwaan beliau berpihak.

Ditanya apa yang tidak kena dengan Parlimen, berhubung kelakuan buruk sesetengah Ahli Parlimen, Ariff berkata, semua orang perlu tanya diri soalan itu.

“Kita perlu tanya apa yang tidak kena dengan kita? Apa yang tidak kena dengan saya? Kita mempunyai sekumpulan ‘jokers’ yang mencetuskan masalah di Dewan.

“Kita letak ‘jokers’ itu di sana, melalui perancangan politik.

“Tetapi, ramai daripada kita yang ikut membuta tuli, menurut secara membuta tuli dasar parti, tidak kira apa yang berlaku. Di sinilah keadaan perlu berubah.”

Tiada ulasan: