"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenyataan tanpa nama dakwa Ahli Parlimen BN sokong Muhyiddin tersebar

FMT Reporters

PETALING JAYA: Satu kenyataan tanpa nama mendakwa Ahli Parlimen Barisan Nasional menyokong Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri tersebar di media sosial.

Kenyataan itu berkata pendirian itu berdasarkan keputusan Majlis Kerja Tertinggi Umno, yang menurutnya memberi Ahli Parlimen kebebasan untuk menyokong Muhyiddin atau sebaliknya, dan jika berlaku pengundian dalam sesi Parlimen nanti.

“Dalam keadaan negara sedang berhadapan krisis kesihatan dan ekonomi, kelangsungan hidup rakyat jauh lebih penting daripada percaturan parti-parti politik,” kata kenyataan itu.

Seorang pembantu kepada Ismail Sabri Yaakob, timbalan perdana menteri yang baharu dilantik, mengesahkan kenyataan berkenaan “sahih”.

Ketika berita ditulis, hanya seorang Ahli Parlimen Umno, iaitu Najib Razak, respons kepada kenyataan itu.

Petang tadi, Setiausaha Agung Umno, Ahmad Maslan, memaklumkan Ahli Parlimen boleh menggunakan budi bicara sendiri untuk mengundi sebarang usul dalam sidang Parlimen akan datang.

Beliau menambah keputusan dibuat oleh parti mesti menjadi panduan bagi Ahli Parlimen Umno melaksanakan tanggungjawab mereka.

Semalam, Umno menyenaraikan tujuh sebab ia menarik balik sokongan terhadap Muhyiddin, semua berkaitan “kegagalan” kerajaan.

Antara tujuh sebab itu adalah gagal menangani Covid-19 secara berkesan, tidak dapat mengurus bantuan kepada rakyat dengan baik, dan memperkotak-katikkan titah Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu yang terpaksa berulang kali mengeluarkan kenyataan media supaya Parlimen dibenarkan bersidang.

Tiada ulasan: