"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bersatu, Pas mula meroyan bila Umno tarik balik sokongan

MALAYSIA DATELINE

Keputusan Umno menarik balik sokongan kepada Mahiaddin Md Yassin membuatkan parti dalam gabungan kerajaan Perikatan Nasional seperti Bersatu dan Pas, menunjukkan tanda meroyan.

Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Datuk Dr Puad Zarkashi berkata, apabila Umno menarik balik sokongan kepada Perdana Menteri menyebabkan maruah Bersatu terjejas kerana Mahiaddin merupakan Presiden Bersatu.

“Mereka bimbang jika Kerajaan PN tumbang, mereka hilang kedudukan dan jawatan.

“Itu berlaku di Johor, Melaka, Perak dan Kedah. Apabila Kerajaan PN jatuh ramai orang PPBM hilang jawatan Exco, GLC negeri, ahli Majlis dan Ketua Kampong,” katanya.

Selain tindakan Umno tarik balik sokongan, katanya tindakan Mahiaddin yang memberi jawatan Timbalan Perdana Menteri kepada Umno turut mengundang rasa tidak puas hati dalam kalangan Bersatu.

“Kedua, mereka meroyan kerana jawatan TPM diberi kepada Umno. Kenapa tidak bagi pada Azmin dan Hamzah?

“Kenapa Umno diberi keistimewaan? Mesti ada orang PPBM tidak berpuasa hati. Itu bunuh parti sendiri,” kata beliau.

Mahiaddin katanya akan berdepan pemberontakan dari dalam kerana beliau akan dituduh mahu lepas tengkuk sendiri menyebabkan orang sendiri terkapai-kapai.

Beliau percaya PAS juga meroyan kerana berhempas pulas mempertahankan kerajaan PN malangnya jawatan ‘menteri kanan’ langsung tidak dapat merasa.

“Makin kuatlah tekanan kepada PM 8 untuk letak jawatan,” ujarnya.

Tiada ulasan: