"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kes Zahid Hamidi: Apa maksud dipanggil bela diri?

HANIPA MAIDIN

Apabila Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan Presiden Umno yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk untuk membela diri, ada orang awam bertanya kepada saya, “YB, apa maksud frasa tersebut?”

Sebelum saya jelaskan di sini, mungkin elok rasanya kita lihat dahulu apa dia sebenarnya kes yang melibatkan YB Presiden Umno ini?

Sepertimana YB Pekan, mantan Presiden Umno, YB Bagan Datuk juga telah didakwa di atas kes jenayah.

Dalam kes yang terbaharu ini,YB Bagan Datuk telah didakwa melakukan 47 pertuduhan kesalahan jenayah. Apakah 47 kesalahan yang beliau dituduh itu?

Jawabnya, 47 pertuduhan jenayah itu melibatkan:

– 12 pertuduhan jenayah kes PECAH AMANAH @ CBT di bawah Kanun Keseksaan @ Penal Code.

– 8 pertuduhan kes jenayah RASUAH di bawah Akta SPRM 2009, dan

– 27 pertuduhan jenayah PENGUBAHAN WANG HARAM di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram ….2001 @ Amla..

Dan kesemua pertuduhan itu dikaitkan dengan dana berpuluh juta ringgit daripada Yayasan Akalbudi.

Kes beliau tersebut yang bermula pada 18November 2019 menyaksikan pendakwa telah memanggil 99 orang saksi.

Setelah kesemua 99 orang saksi pendakwa itu selesai memberi keterangan ( dan disoal balas oleh peguambela YB ( yang juga kawan lama saya ) dan setelah kedua-dua peguam pendakwa dan peguambela YB berhujah di akhir kes pendakwa, hakim berpuashati hati bahawa pihak pendakwa telah BERJAYA membuktikan kes Prima Facie ke atas YB Presiden UMNO atau YB Bagan Datoh bagi kesemua 47 pertuduhan jenayah tersebut dan hakim memerintahkan YB untuk membela diri.

Maksudnya? Maksudnya, secara mudah,hakim telah membaca dan mempertimbangkan dengan teliti kesemua keterangan 99 saksi pendakwa dan juga bukti- bukti yang pendakwa kemukakan atau dalam bahasa undang-undang, hakim dah buat penilaian yang habis maksimum ( a maximum evaluation ) ke atas semua keterangan @ evidence pendakwa dan dia ( hakim) berpuas hati ada kes untuk tertuduh atau YB kena jawab.

Sebab itu, hakim telah perintahkan YB Presiden UMNO untuk membela diri.

Bagaimana dia nak bela diri ? Ada 3 pilihan @cara @ opsyen:

1) Dia memilih untuk berdiam diri.

2) Dia membela diri dengan memberi keterangan dari dalam kandang orang kena tuduh ( OKT )@ a statement from the dock.

Jika YB pilih opsyen yang kedua ini, pihak pendakwa tidak boleh atau tidak dibenarkan untuk soal balas dia.

3) Dia membela diri dengan YB memberi keterangan secara bersumpah dan boleh disoal balas oleh peguam pendakwa.

Dalam media, dilaporkan peguam dia habaq kat hakim dia setuju untuk pilih opsyen ketiga.

Tiada ulasan: