"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dokumen sulit ‘political enggagement’ Pas bocor, antaranya Zahid, Najib perlu ke penjara

BORHAN AHMAD

 pihak kini mendedahkan satu dokumen sulit bertajuk “Laporan political enggagement Pas Pusat” dalam media sosial masing-masing dan menunggu Pas untuk menafi atau mengiyakan dokumen itu.

Terbaru, ia didedahkan oleh Tan Sri Shahrir Samad – Tok Uban melalui akaun facebook beliau.

Yang paling mengejutkan beliau adalah pendedahan bahawa Tan Sri Mahiaddin Md Yassin memberitahu, Peguam Negara (AG) dan Ketua Hakim Negara setuju untuk percepatkan kes dua pemimpin Umno dan jatuhkan hukuman.

“Menurut TSMY dalam urusan mahkamah Zahid dan Najib, AG dan CJ setuju membantu percepatkan kes dan jatuh hukum.”

Conclusion No. 6, Laporan Political Engagement PAS Pusat.

“Ini adalah sedutan dari apa yang dikatakan adalah ‘laporan risikan’ pemimpin-pemimpin Pas bagi tujuan menyediakan pilihan atau ‘option’ untuk strategi Pas berhadapan dengan PRU15. 

“Kalau betul apa yang terdedah itu adalah pendapat ‘TSMY’, maka ianya membayangkan sudah berlakunya satu konspirasi dan pakatan haram antara pemimpin politik dengan AG dan CJ,” kata Shahrir.

Sebelum ini, dokumen lima muka surat ini diedarkan melalui kumpulan whatapps yang menggambarkan perancangan dan usaha Pas menjelang PRU-15.

“Political enggagement” ini dilakukan oleh dua pemimpin kanan Pas iaitu Naib Presiden yang juga Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar dan Setiausaha Agung yang juga Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Seri Takiyuddin Hassan.

Menurut dokumen itu, kedua-dua pemimpin Pas ini bertemu dengan semua pemimpin termasuk Datuk Seri Azmin Ali (24 Mac), Tun Dr Mahathir (27 Mac), Datuk Dr Ahmad Masrizal (4 April), Datuk Seri Hamzah Zainudin (4 April) dan Datuk Seri Hishamuddin Husein (7 April).

Shahrir mendedahkan kesimpulan dari ‘political enggagement’ yang dibuat oleh dua pemimpin kanan Pas itu.

Antaranya semua jentera Pas mesti menunjukkan kepada umum bahawa mereka adalah parti stabil, parti mainstream, perjuangkan semua rakyat, mahukan perpaduan, Pas lebih segar dan berintergriti dan sepatutnya menjadi pilihan rakyat.

Sementara itu, Samsuri menafikan dokumen itu sebagai milik dan menganggap ia hanya dokumen sampah yang direka-reka.

“Dokumen sampah macam itu pun ada orang percaya juga? Saya buat gelak saja benda tu.

“(Dokumen berkenaan) tak benar, entah datang daripada mana entah dokumen tu. Benda sampahlah bagi saya,” katanya kepada media selepas menghadiri sebuah majlis di Kuala Terengganu hari ini, lapor Malaysiakini.

Tiada ulasan: