"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selepas 1MDB kini 4 lagi skandal kewangan besar dihadapi negara

MALAYSIA DATELINE

Selepas 1MDB kini terdapat 4 lagi skandar kewangan besar yang sedang dihadapi negara iaitu MRT, Digital Nasional Berhad (DNB), MySejahtera dan Sapura Energy.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, susulan empat skandal kewangan ini beliau mengusulkan agar diadakan sidang Parlimen.

Katanya sidang itu nanti wajar diperuntukan beberapa hari untuk membahaskan isu tatakelola kerajaan, penyalahgunaan kuasa dan keputusan yang melibatkan berbilion ringgit duit rakyat yang tidak dibentangkan secara telus.

“Saya menggesa agar penjelasan segera diberikan oleh Perdana Menteri terkait beberapa projek nasional yang perinciannya tidak dijelaskan kepada negara dan rakyat.

Selepas 1MDB kini 4 lagi skandal kewangan besar dihadapi negara

MySejahtera antara skandal kewangan yang sedang diperkatakan ketika ini

“Usah jadikan Memorandum Persefahaman (MoU) sebagai alasan untuk diinjak prinsip ketelusan dan kebertanggungjawaban,” katanya dalam kenyataan.

Justeru katanya, masalah ini ternyata membimbangkan dan beliau desak supaya diberi perhatian segera sebelum ia kian parah dan semakin berterusan.

“Jangan izinkan penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan terus berleluasa,” katanya.

Tiada ulasan: