"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Insiden ditikam, Salman Rushdie mungkin buta sebelah mata

Bernama

Salman Rushdie adalah penulis kelahiran India yang terkenal dan memenangi pelbagai hadiah sastera serta pernah mencetuskan kontroversi sebelum ini. (Gambar AP)

MOSCOW: Pengarang Salman Rushdie yang cedera selepas diserang dalam satu kejadian di New York kini dilaporkan menggunakan mesin ventilator, tidak boleh bercakap dan berkemungkinan buta sebelah mata, lapor media.

Pada Jumaat, Salman ditikam dua kali ketika hendak menyampaikan syarahan di Institusi Chautauqua di barat New York, lapor Sputnik.

“Salman berkemungkinan akan buta sebelah mata; saraf di lengannya putus dan hatinya rosak selepas ditikam,” kata ejen Rushdie Andrew Wylie kepada The New York Times.

Salman ialah penulis kelahiran India yang terkenal dan memenangi pelbagai hadiah sastera serta pernah mencetuskan kontroversi menerusi buku tulisannya “The Satanic Verses” yang dikatakan menghina Islam.

Tiada ulasan: