"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Siapa Exco Kedah seleweng dana bantuan? Siasatan hampir selesai, tunggu masa serah kepada AGC

FAZLI RADZI

Siasatan berhubung penglibatan seorang Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Kedah dalam penyelewengan dana bantuan pakej rangsangan ekonomi hampir selesai.

Exco di bawah pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor berkenaan memberi keterangan pada 18 Julai lalu dan siasatan menunggu masa diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara (AGC).

Menurut Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kedah, Datuk Shaharom Nizam Abd Manap, seramai 161 saksi termasuk Exco tersebut telah diambil keterangan setakat ini.

“Laporan penuh hasil siasatan dijangka dihantar kepada pihak AGC minggu depan.

“Sama ada wujud kes atau tidak termasuk perkara berkaitan penyelewengan akan ditentukan pihak AGC selepas ini,” dipetik BH.

Sejak Jun lalu lagi, siasatan berhubung dakwaan penyelewengan dana bantuan pakej rangsangan ekonomi yang dikaitkan dengan seorang Exco Kedah dilapor media.

Susulan itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kubang Rotan, Asmirul Anuar Aris dari AMANAH mencabar Sanusi membuat kenyataan menafikan berlaku salah laku membabitkan Exco terbabit.

Bekas Exco Belia dan Sukan negeri itu turut mencabar Sanusi mendedahkan siapa wakil rakyat berkenaan.

Walau bagaimanapun, Sanusi yang juga Pengarah Pilihanraya Pas Pusat meminta semua pihak menyerahkan kepada SPRM untuk melakukan tugas mereka.

Tiada ulasan: