"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Dosa' 7 tahun lalu terbongkar akhirnya

Samadi Ahmad

am@hmetro.com.my

SPRM menahan reman seorang suspek lelaki yang merupakan konsultan bebas kerana disyaki menerima upah aktiviti pengubahan wang haram. Foto ihsan SPRM

SPRM menahan reman seorang suspek lelaki yang merupakan konsultan bebas kerana disyaki menerima upah aktiviti pengubahan wang haram. Foto ihsan SPRM

Putrajaya: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan seorang lelaki yang berkhidmat sebagai perunding bebas selepas disyaki menerima upah daripada seorang wanita bergelar Datuk Seri bagi melakukan tugas membabitkan kegiatan pengubahan wang haram.

Menurut sumber, suspek berusia 70-an itu dipercayai menerima habuan dianggarkan lebih RM700,000 sekitar tahun 2016 hingga tahun 2017 sebagai balasan bagi melakukan kerja aktiviti pengubahan wang haram dengan membawa wang tunai yang disyaki hasil penipuan pelaburan.

"Suspek disyaki bersubahat dengan wanita bergelar Datuk Seri itu berhubung kegagalan mengisyhtiharkan sumber wang pelaburan tersebut bagi tujuan menipu syarikat milik individu berprofil tinggi.

Susulan itu, suspek direman selama lima hari bermula hari ini sehingga 14 Februari selepas Majistret Irza Zulaikha Rohanuddin membenarkan permohonan reman yang dikemukakan SPRM di Mahkamah Majistret Putrajaya tadi.

Sementara itu, Pengarah Kanan Siasatan SPRM, Datuk Seri Hishamuddin Hashim mengesahkan penahanan suspek pada 4 petang semalam ketika hadir ke Ibu Pejabat SPRM Putrajaya.

Beliau berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta SPRM 2009.

Tiada ulasan: