"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Salah Tanda Jantina, Lelaki Pengsan Lepas Dikeliling Pelajar Perempuan Masa Peperiksaan

SHAFIQAH MUKHSIN

Pastinya menakutkan menjadi satu-satunya pelajar lelaki yang berdaftar di antara 50 wanita untuk menduduki peperiksaan.

Pelajar lelaki dari India itu dikatakan pengsan selepas mengetahui dia adalah calon lelaki tunggal yang menduduki peperiksaan pertengahan semester bagi Kertas Matematik di Brilliant School.

Perkara ini didedahkan oleh ibu saudara kepada unca pelajar kelas 12, Kolej Sharif Allama Iqbal, Bihar lapor portal ANI.

Pada masa sama, pengetua pusat peperiksaan memaklumkan kepada media bahawa kad kemasukan pelajar lelaki tersebut menyatakan jantina perempuan.

Perkara ini bukanlah pertama kali terjadi, malah sudah ada kes sama sebelum ini berlaku.

Ini adalah kerana ibu bapa memandang remeh semakan butiran untuk memasuki dewan peperiksaan.

Kad kemasukan biasanya dikeluarkan kepada pelajar lebih awal supaya ada masa untuk mereka betulkan jika ada kesalahan.

Dalam kes ini, adalah salahnya kerana terlepas pandang butiran yang amat penting iaitu jantina.

Jadi berhati-hati dan semak berulang kali butiran anda sebelum menghantar, bimbang tidak boleh di isi semula.

Tiada ulasan: