"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar: Mengenai MB Selangor, selesai

Faiz Zainudin

KLANG: Isu pelantikan menteri besar Selangor selesai, kata Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

“(Pelantikan menteri besar Selangor) selesai,” katanya ringkas ketika ditemui media selepas menunaikan solat Jumaat di Masjid Jamek Ar-Rahimiah.

Beliau mengulas kemelut pelantikan menteri besar Selangor yang sehingga kini belum diumumkan untuk menerajui negeri itu.

Sebelum ini, FMT melaporkan spekulasi Amirudin Shari tidak akan dilantik sebagai menteri besar Selangor bagi penggal kedua selepas Pakatan Harapan (PH) gagal memperoleh majoriti dua pertiga pada PRN 12 Ogos lalu.

Seorang pemimpin PKR yang enggan namanya disiarkan berkata, walaupun pengerusi PH Selangor itu, yang berjaya mempertahankan kerusi Sungai Tua, menunjukkan prestasi bagus sebagai menteri besar, beliau gagal mendapat sokongan pengundi Melayu.

PH memenangi 32 kerusi pada PRN Sabtu lalu, manakala Perikatan Nasional (PN) memperoleh 22 kerusi. BN, sekutu PH dalam kerajaan persekutuan, hanya menang dua kerusi.

Bulan lalu, Anwar berkata Amirudin akan kekal sebagai menteri besar jika PH mengekalkan kuasa di Selangor pada PRN.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai gerakan untuk menjatuhkan kerajaan perpaduan di Perak, Anwar berkata masalah itu juga sudah diselesaikan.

Tiada ulasan: