"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahathir berbaik dengan musuh politik

Harapandaily

NORMAN RADZUAN

Siapa yang mengikuti sejarah politik Mahathir akan tahu beliau adalah politikus paling licik dalam sejarah politik negara.

Politiknya sejak era 60-an sehingga sekarang masih menggunakan kaedah, teknik dan pendekatan yang sama.

Kaedah dan pendekatannya sama iaitu berbaik dengan musuh politik (Tengku Razaleigh), berbaik dengan musuh politik yang pernah diaibkan (Anwar Ibrahim), berbaik dengan musuh politik yang dikafirkan (Pas) dan berbaik dengan musuh politik yang dibenci (DAP).

Satu lagi teknik pecah dan perintah seperti dilakukan di Sabah hingga parti bangsa Dusun/Kadazan berpecah. Seperti kata Ismail Sabri suatu ketika dahulu, Mahathirlah punca orang Melayu berpecah.

Mahathirlah wujudnya S46, PKR, Bersatu dan Pejuang. Maka beliau wujudkan perpecahan kepada orang Melayu yang dibuai mimpi oleh permainan politik agar org Melayu tidak bersatu.

Bekas Perdana Menteri dua kali itu bolehlah dianggap ‘serial political assassination’ dengan mematikan musuh politiknya.

Tunku Abdul Rahman, Tun Hussein Onn, Tun Musa Hitam, Tengku Razaleigh, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Tun Abdullah Badawi dan Datuk Seri Najib adalah antara mangsanya.

Musuh-musuh politiknya ini yang tidak dikehendaki atau mahu dijatuhkan karier politiknya akn diwujudkan pelbagai cerita untuk menanam kebencian ahli dan rakyat.

Mangsa terbaru

Sekarang beliau bersama Pas. Pas sebenarnya adalah mangsa terbaru. Pas lupa begitu ramai tokoh politik UMNO yg dikain kapankan oleh Mahathir kerana kepentingan peribadinya.

Pas mudah lupa apa yang dikatakan oleh Mahathir, “Inilah perbuatan Pas yang tidak boleh dimaafkan kerana sebelum tertubuhnya parti ini, orang Melayu tidak berpecah kerana agama. Perpecahan ini jugalah yang melemahkan orang Melayu sehingga Pas terpaksa meminta pertolongan org kafir.”

Bekas Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) ini licik. Dia bersama PH dirinya konon memperjuangkan melawan perasuah. Perkembangan muktahir ini khabarnya beliau bersama Tun Daim dikaitkan dengan skandal berbilion wang rakyat.

Individu bakal berumur 99 tahun pada 10 Julai ini juga tuduh Pas punca Melayu berpecah sedangkan beliau yang membuat orang Melayu berpecah.

Play victim Mahathir memang mudah dibaca kepada mereka yang analitikal mengikuti perjalanan politiknya.

Mahathir juga saya anggap sebagai ‘Machiavelli politik’, beliau akan pastikan matlamat menghalalkan cara. Tipu muslihat (tricks), licik (cunning) dan dusta (lie).

Ketiga, teras ‘fatwa’ yg dikemukakan dalam teori politik Machiavelli ini digabungkan dengan penggunaan kekejaman dan kekuatan.

Disebabkan itu Mahathir dulu dikenali sebagai Mahafiraun atau Mahazalim oleh rakyat Malaysia.

Musuh politiknya bukan sahaja hilang jawatan tetapi akan dipenjarakan di bawah ISA ketika itu.

Tiada ulasan: