"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Mencilok' punya pasal, orang lain jadi mangsa

Mohd Haris Fadli Mohd Fadzil
harisfadli@hmetro.com.my
Tindakan ‘mencilok’ seorang lelaki (kereta Toyota Camry putih) mengakibatkan kereta jenis Perodua Aruz hilang kawalan sebelum dirempuh lori di Lebuhraya Karak di sini kelmarin. TANGKAP layar video viral
Tindakan ‘mencilok’ seorang lelaki (kereta Toyota Camry putih) mengakibatkan kereta jenis Perodua Aruz hilang kawalan sebelum dirempuh lori di Lebuhraya Karak di sini kelmarin. TANGKAP layar video viral
Gombak: Tindakan 'mencilok' seorang lelaki yang memandu kereta jenis Toyota Camry mengakibatkan kereta jenis Perodua Aruz hilang kawalan sebelum dirempuh lori di Lebuhraya Karak di sini kelmarin.

Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Noor Ariffin Mohamad Nasir berkata, pihaknya mengesan video tular berdurasi 33 saat memaparkan kejadian itu 3 petang tadi.

Menurutnya, kejadian berlaku jam 10.11 pagi di Kilometer 34.4 Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK) menghala Genting Sempah membabitkan tiga kenderaan.

"Mangsa lelaki tempatan berusia 26 tahun memandu kereta jenis Perodua Aruz sejurus tiba di lokasi kejadian dilanggar kereta jenis Toyota Camry.

"Toyota Camry dipandu lelaki tempatan berusia 26 tahun itu mengubah haluan dari lorong kanan ke kiri dan melanggar bahagian hadapan sebelah kanan kenderaan mangsa," katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurutnya, pelanggaran itu menyebabkan kenderaan mangsa hilang kawalan sebelum terbabas ke lorong kiri lalu dilanggar lori dipandu seorang lelaki tempatan berusia 38 tahun.

Terdahulu video berdurasi 33 saat itu tular di Facebook memaparkan sebuah Toyota Camry dan sebuah lagi kereta lain sedang 'mencilok' sebelum kemalangan itu berlaku.

Video rakaman kamera papan pemuka itu juga memaparkan kereta mangsa yang dipandu di lorong tengah hilang kawalan lalu terbabas sebelum dirempuh sebuah lori.

Mengulas lanjut Noor Ariffin berkata, mangsa tidak mengalami kecederaan dan tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kemalangan itu.

"Saksi kejadian atau sesiapa yang mempunyai maklumat berkaitan diminta tampil bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

"Orang ramai boleh menghubungi Pegawai Penyiasat Trafik, Sarjan Muhammed Shahrizuan Ishak di talian 0125199419 atau bilik gerakan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak 036122222," katanya.

Tiada ulasan: