"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Liverpool mahu ulang kejayaan musim 2022

Agensi

London: Liverpool akan berusaha sebaik mungkin untuk mengulangi 'keseronokan' mengejar empat trofi seperti yang mereka lakukan pada 2022 biarpun berdepan risiko keletihan.

Skuad kendalian Jurgen Klopp berdepan dua perlawanan perebutan piala yang besar dalam tempoh empat hari dengan perlawanan pusingan ketiga Piala FA ke Arsenal esok diikuti perlawanan separuh akhir pertama Piala Liga menentang Fulham di Anfield pada Rabu.

Mereka juga berada di tangga teratas Liga Perdana dan mara ke peringkat kalah mati Liga Europa.

Ia mengimbau dua musim lalu, apabila usaha mereka untuk meraih empat piala yang menyaksikan mereka memenangi Piala FA dan Piala Liga tetapi menamatkan saingan sebagai naib juara Liga Perdana dan Liga Juara-Juara.​

Mereka seterusnya tergelincir ke tangga kelima pada musim berikutnya tetapi Klopp bertegas bahawa mereka menyasarkan untuk memenangi lebih banyak lagi walaupun Dominik Szoboszlai menyertai senarai kecederaan yang panjang dan Mo Salah dan Wataru Endo akan beraksi di bersama skuad kebangsaan.

"Musim yang dipenuhi dengan tiga perlawanan akhir dan Liga Perdana (bida gelaran) adalah sengit semasa kami berada di dalamnya, tetapi ia juga menyeronokkan," katanya.

"Saya tidak akan mengubahnya apa-apa. Ia sangat bagus. Dua perlawanan akhir menentang Chelsea adalah dua daripada keputusan terbaik yang saya lihat dalam hidup saya luar biasa sengit, secara teknikal pada tahap yang sangat tinggi jadi ia adalah pengalaman yang indah," katanya.​

"Jelas sekali perlawanan akhir Liga Juara-Juara mungkin tidak akan terjadi tetapi mungkin ada perlawanan akhir Liga Europa yang sangat sukar untuk dicapai kerana terdapat beberapa pasukan yang sangat bagus di dalamnya. Tetapi anda tidak boleh berfikir seperti itu.

"Musim panas ini akan menjadi lebih lama untuk sesetengah pemain kerana terdapat Euro juga. Ia sentiasa seperti itu. Kami tidak boleh keluar dari pertandingan hanya kerana kami fikir kami mungkin menghadapi masalah tahun depan."

Liverpool akan beraksi tanpa Salah sehingga lima minggu kerana dia mewakili Mesir dalam Piala Negara-Negara Afrika. Tetapi daripada memberi tugas kepada seorang pemain untuk menggantikan tempatnya, Klopp akan cuba menjadi 'kreatif' untuk memastikan pasukannya menang.

"Kami mempunyai pilihan yang berbeza dan kami boleh menukar sistem," katanya.

"Apabila dia tiada kita perlu kreatif. Saya tidak tahu apa yang mengejutkan orang ramai selepas bertahun-tahun ini, tetapi mungkin ia akan berlaku!"

Tiada ulasan: