"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Siapa lantik ustaz-ustaz Pas jadi ulama?

Harapandaily

AHMAD MURSI

Ulama diangkat kerana tahap ilmu yang sangat tinggi bukan sebab popular.

Sekadar mengajar fardu ain (tidak dinafikan penting) atau motivasi agama serta mempunyai pengikut dan pendengar ramai belum boleh jadi ulama mengikut standard sebenar tradisi keilmuan Islam.

Yang lebih bahaya, kini trend ustaz selebriti makin meluas. Penceramah yang pandai buat lawak dan tarik perhatian atau mampu kutip banyak derma cepat diangkat sebagai ulama.

Orang awam atau netizen yang punyai tahap ilmu cetek atau pentaksub parti politik bukan pihak yang layak untuk endorse seseorang sebagai ulama.

Pengiktirafan itu diberi oleh ulama dan sarjana lain yang pakar dalam bidang dan diiktiraf sumbangan keilmuan bukan kerana popular sebab selebriti atau ahli politik.

Sebahagian ilmuan buat kajian dan menulis tesis dan karya-karya penting dan dicabar tulisan dan kajian mereka oleh pakar-pakar lain tetapi mereka tidak pula gelojoh memakai status ulama.

Punca lambakan ‘ulama jadian’ hari ini kerana Pas menjadikannya alat untuk menarik sokongan orang awam yang beragama maka ditubuh Dewan Ulama dan dikumpul individu yang tidak ulama untuk dijenamakan sebagai ulama.

Mereka hebat dan gelojoh apabila petik nas untuk serang lawan politik, tetapi apabila diteliti hasil tulisan atau perbahasan mengikut disiplin ilmu, kualitinya sangat teruk dan bias.

Bacalah tulisan ‘Tuan Guru’ Ahli Parlimen Jasin kamu akan geleng kepala. Tapi itulah Naib Ketua Dewan Ulama Pas. Ketuanya? Apa karya yang dibuat?

Tidak layak dianggap karya ulama walaupun dibaca oleh graduan universiti biasa bidang agama yang biasa teliti tesis dan karya-karya besar ulama sebenar seluruh dunia malah ada yang berumur ratusan tahun.

Kalau ada pun buku ditulis oleh ‘ulama Pas’, tidaklah jadi rujukan penting para sarjana. Hanya sekadar bacaan umum orang awam atau pengikut parti yang taksub.

Ulama sebenar, karya mereka dirujuk, dicabar, dibahas, dikembangkan oleh ulama lain dan bertahan ratusan tahun. Itulah ulama sebenar pewaris Nabi.

Tiada ulasan: