"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Aduh!! RM9.7 juta duit zakat diseleweng

Polis siasat empat kes seleweng duit zakat RM9.7 juta
Nor Azizah Mokhtar
bhnews@bh.com.my

KUALA LUMPUR: Polis menyiasat sebuah syarikat dilantik sebagai ejen kutipan zakat oleh Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Perak (MAIPk) selepas disyaki menyeleweng kutipan zakat sebanyak RM9.62 juta.

Siasatan dijalankan selepas syarikat terbabit dipercayai gagal mendepositkan wang zakat bermula Mac hingga September 2023.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Ramli Mohamed Yoosuf berkata, kes itu antara empat kes jenayah pecah amanah berkait kutipan zakat sepanjang tahun lalu.

Katanya dua kes lain direkodkan di Selangor diikuti satu kes di Terengganu selain satu kes di Perak itu dengan jumlah keseluruhan kerugian berjumlah RM9.71 juta.

"Kes di Perak mencatatkan nilai kerugian tertinggi iaitu RM9,629,682.00 selepas disyaki gagal mendepositkan wang kutipan zakat dan kes disiasat mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan.

"Siasatan masih dijalankan dan terdapat individu yang akan dipanggil dalam masa terdekat," katanya pada sidang media, di sini, hari ini.

Sehubungan itu, Ramli menegaskan JSJK memberikan amaran keras kepada pelaku-pelaku jenayah ini bahawa tindakan tegas selaras dengan peruntukan undang-undang akan diambil bagi memastikan jenayah sebegini tidak berulang.

Jelas beliau, kes sebegini amat mendukacitakan apabila wang zakat juga turut diseleweng oleh individu-individu yang diamanahkan untuk mengutip wang terbabit.

"Perkara ini tidak sewajarnya berlaku kerana zakat adalah satu daripada lima rukun Islam yang menjadi pegangan setiap Muslim.

"Sewajarnya, wang kutipan zakat diuruskan dengan baik dan penuh amanah agar ianya dapat dimanfaatkan sesuai dengan kehendak agama," katanya.

Tiada ulasan: