"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

N12 Penanti: Isu Hakim Ramly Ali Jadi Tumpuan

Isu Ramly Ali yang nama beliau disebut dalam video rakaman VK Lingam sebagai salah seorang calon yang dikenalpasti untuk dilantik sebagai hakim menjadi topik hangat dalam kempen pilihan raya kecil Penanti.

Menurut Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan, Fariz Musa, Hakim Ramly jugalah yang membenarkan permohonan Dr Zambry Abd Kadir 12 Mei lepas untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi yang mengesahkan Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah secara "fast track" empat jam setelah permohonan tersebut dibuat di Mahkamah Rayuan.

"Tidak sampai 4 jam, permohonan Zambry diluluskan. Siapa hakim Ramly Ali ini? Hakim Ramly Ali adalah salah-seorang dari hakim yang disebut VK Lingam dalam konspirasi menaikkan pangkat mereka," kata Fariz.

Dua lagi calon hakim yang disebut dalam rakaman tersebut ialah Heliliah Mohd Yusof dan Ahmad Maarop dan mereka bersama Ramly telah dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi oleh Yang Dipertuan Agung pada 1 February 2002.

Ahmad Maarop adalah salah seorang Hakim Mahkamah Rayuan yang memutuskan dengan sebulat suara bahawa Dr Zambry adalah Menteri Besar Perak semalam serta menolak penghakiman awal Mahkamah Tinggi yang memihak kepada Nizar.

Skandal video rakaman perbualan peguam kanan VK Lingam dengan Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim yang ketika itu Hakim Besar Malaya didedahkan oleh Ketua umum Keadilan, Anwar Ibrahim pada September 2007. Keadilan Anwar Ibrahim.

Anwar ketika itu mendedahkan perbualan antara kedua individu itu berkisar sekitar isu menentukan pelantikan hakim-hakim kanan "yang sehaluan".

Ahmad Fairuz yang menduduki tangga ketiga dalam hierarki badan kemudiannya dilantik ke jawatan tertinggi sebagai Ketua Hakim Negara pada 2003 sebulan setelah berlakunya perbualan kontroversi itu.
-TVAntara.com.my-

Tiada ulasan: