"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Raja Petra Enggan Gadai Prinsip

Penulis blog terkenal Raja Petra Kamaruddin mendakwa enggan berunding dengan polis untuk menutup jenayah anaknya dalam kes kecurian dan pecah rumah di Shah Alam sejak Mac lalu. 

Lebih baik mempertahankan prinsipnya seperti disuarakan dalam artikel-artikelnya di 
Malaysia Today daripada merasuah polis untuk membebaskan Raja Azman, katanya hari ini.

"Saya ingin tegaskan bahawa tidak mungkin ada rundingan. 

"Bagaimana mungkin saya bersetuju menyuap pegawai-pegawai polis untuk membebaskan anak saya selepas bercakap menentang jenayah, rasuah, salah guna kuasa dan penyembunyian tindakan jenayah mereka yang berada di serambi kuasa?" katanya dalam artikel '
My most sincere apology to the nation'. 

raja petra kamaruddin and malaysia today 250707Menulis dalam blog popularnya bagi menjelaskan kes anaknya itu yang mengaku bersalah atas empat pertuduhan di mahkamah majistret kelmarin, Raja Petra berkata Raja Azman telah meninggalkan rumah kira-kira 18 tahun yang lalu dan hidup sendirian sejak dibuang keluarga.

Raja Azman, kini 32 tahun, meninggalkan keluarga sejak di sekolah menengah dan sejak itu, Raja Petra menambah, "sering dirundung masalah akibat hidup bergelendangan di lorong-lorong belakang Kuala Lumpur."

"Tidak terelakkan lagi, hidup merempat di jalanan seperti budak nakal menjadikannya seperti sekarang," katanya.

"Anak kami telah diberikan amaran, jika dia terjerumus dalam masalah, itu terserah pada dirinya sendiri. Dia tidak boleh mengharapkan keluarga yang ditinggalkannya membela nasibnya."

Walaupun remuk hati empat lagi anaknya dengan tindakannya tidak berunding dengan polis kerana kes Raja Azman boleh mencemarkan nama baik keluarga, kata Raja Petra lagi, beliau tiada pilihan kecuali mempertahankan prinsipnya seperti sering dilaung-laungkannya. 

"Inilah nasib malang yang kami tidak boleh lari lagi. Memang mudah berjumpa dengan pegawai-pegawai polis dan membayar wang seperti mereka mahu dan semuanya akan selesai," katanya.

"Tetapi penyelesaian itu hanya sementara. Saya terpaksa menggalas beban bahawa saya telah menjual prinsip-prinsip saya dan tidak sanggup beramal dengan seruan sendiri di sepanjang hidup saya."

Raja Azman - ditangkap pada 6 Mei - mengaku bersalah memecah masuk ke dalam rumah, mencuri wang, telefon bimbit, jam tangan dan sebuah motosikal antara 20 Mac hingga 5 Mei lalu.

Beliau dilaporkan dibenarkan ikat jamin RM10,500 dengan seorang penjamin bagi kesemua pertuduhan tersebut - tetapi tiada siapa datang menjamin - dan mahkamah menetapkan 19 Jun untuk menjatuhkan hukuman.

Raja Petra menambah, dengan memberi suapan kepada polis, anaknya itu mungkin dibebaskan tetapi beliau sendiri "akan terpenjara dalam rasa bersalahnya yang menghantuinya sehingga hari terakhir hidupnya."

"Sebagai seorang bapa, itulah keputusan paling berat yang saya terpaksa ambil. Ia lebih sukar bagi Marina (Chin Abdullah), ibu yang melahirkannya.

"Kami saling berpegangan tangan dan menatap mata satu sama lain tanpa sepatah kata. Kata-kata tidak diperlukan lagi. Dalam kebisuan itu, hanya hati-hati kami yang berbicara," coretnya lagi.

"Marina dan saya memohon maaf kepada seluruh rakyat atas perbuatan anak kami. Sebagai ibu bapanya, Marina dan saya menerima sepenuhnya tanggungjawab itu."
-malaysiakini-

Tiada ulasan: