"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pendamaian PGSM-MAZA – Kenyataan MAZA Dipersoalkan / UBN Najib Altantuya / Zambry / PKFZ

Ibrahim Baba

Maka hebohlah hari ini segala media pasal perjanjian damai MAZA dengan Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM). Nampak macam PGSM telah mengalah.

MAZA naik tocang lagi.
TIDAK BENAR - sebahagian besar laporan itu.

Apa yang dilaporkan oleh media kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Jamil Khir - bolehlah diperakui benar bahawa ada satu persetujuan untuk menyelesai isu saman-menyaman Asri/PGSM secara aman.

NAMUN, apa yang disebut oleh Asri dan dilaporkan oleh kebanyakan media adalah tidak benar. Dalam pertemuan dengan Menteri dan KP JAKIM tersebut PGSM TIDAK mengatakan untuk menarik balik memo yang dikeluarkan mereka. PGSM dan NGO-NGO yang menandatangan memo kepada YDP Agong tetap dengan pendirian mereka membantah perlantikan MAZA sebagai YDP YADIM.

Dalam perbincangan tersebut PGSM memperakui kesilapan kerana memo tersebut tersiar dalam laman web rasmi mereka dan bersetuju untuk menarik balik memo yang tersiar di laman tersebut – yang mana telahpun dikeluarkan dari laman mereka. Memo yang dihantar kepada YDP Agong dan bantahan bersama dengan NGO-NGO lain tetap dengan pendirian mereka.

Dan yang PALING PENTING dan menjadi persoalannya ialah MAZA mungkir dengan apa yang telah dipersetujui dalam perbincangan tersebut bahawa kedua-dua pihak tidak akan mengeluarkan sebarang kenyataan kepada media agar dapat meredakan keadaan sesuai dengan semangat keputusan yang dibuat.

http://ibrahimbaba.wordpress.com/

Tiada ulasan: