"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tangkapan Dr Asri, selesaikan cara baik / UBN Najib Altantuya / Zambry / PKFZ

Hamba Allah, Melaka.
Saya mencadangkan supaya pihak berkuasa agama di mana-mana negeri pun bertindak dengan hikmah dan bijaksana jika mahu menahan guru-guru agama yang sedang mengajar atau memberikan kuliah.

Kita tidak mahu melihat rakyat memandang serong dan hilang kepercayaan kepada Ustaz-ustaz dan Tuan Guru-guru.

Jika sekiranya seseorang Ustaz itu tiada tauliah tetapi mempunyai kelulusan yang diiktiraf oleh kerajaan saya kira ianya tidak menjadi kesalahan yang untuk mereka memberikan kuliah dan ceramah di mana-mana pun.

Apa yang penting pihak berkuasa agama cuma perlu memantau bukannya menangkap. Jika Ustaz-ustaz mengeluarkan kenyataan songsang dan salah barulah mereka dihalang dari meneruskan ceramah atau kuliahnya.

Mungkin pihak berkuasa agama memberikan alasan tidak cukup kakitangan untuk kerja-kerja pemantauan. Bagi saya ini tidak jadi masalah kerana saya yakin jika seseorang Ustaz itu menyeleweng insya-Allah akan ada pendengarnya yang akan membuat aduan.

Bagi saya penangkapan Dr Asri oleh JAIS malam tadi boleh dielakkan jika semua pihak bertolak ansur dan memberikan kerjasama.

Apa yang penting, imej ustaz-ustaz dan Tok Guru-tok guru ini mesti dijaga kerana mereka menjadi rujukan umat. Jangan kita hukum mereka tanpa usul periksa dan dakwaan yang sah dan berfakta.

Jika benar beliau bersalah dan tiada tauliah adalah lebih baik JAIS meminta ianya diberhentikan dengan memberikan masa sedikit kepada beliau menjelaskan situasi dan keadaan sebenar supaya orang ramai tidak keliru dan tidak memberikan tanggapan negatif.

Selain itu kita juga ingin melihat pihak berkuasa agama bertindak dengan penuh hikmah dan sopan santun agar integritinya dijaga.

Tiada ulasan: