"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wang Ihsan:Senyuman Siapa Paling Lebar / UBN Najib Altantuya / Zambry / PKFZ

laniisma
Akhirnya Najib terpaksa memberikan hak rakyat Kelantan dalam bentuk wang ihsan yang sepatutnya royalti. Sebagaimana kita sedia maklum perjanjiannya jelas, itu sememangnya royalti ditukar kepada wang ihsan supaya mereka dapat mengurusnya serta menafikan hak kerajaan Pas Kelantan.
Apa kata mereka sebelum ini tentang royalti terutamanya pemimpin-pemimpin Umno Kelantan sendiri ketika pilihan raya Manek Urai. Berbelit lidah mereka mencari helah dan hujah sehingga hendak membawa pegawai petronas tetapi pegawai petronas lebih cerdik undang-undang daripada mereka. Sama ada Muhyiddin, Mustafa, Anuar, semuanya rokrak mencari sebab menipu rakyat.

Hari ini Anuar Musa menyebut ia sebagai satu usaha Umno membantu rakyat. Timbul persoalan kepada kita senyuman siapa paling lebar. Pemimpin Umno pusat dan negeri sudah tentu pasti ada caranya hendak mengenen peruntukkan sebegitu banyak sebagaimana terjadi di Terengganu. Pemilik lesen kontrak dan tauke-tauke besar sudah nampak jalannya. Nampaknya perut mereka bertambah bulat.
Di Terengganu nampak perubahannya, ada stadium, stadium runtuh, ada masjid, masjid runtuh, masjid pun dikelongnya juga. Memang tidak dinafikan ada manafaatnya untuk rakyat tetapi nilainya tidak munasabah. Sepatutunya lebih banyak lagi yang kita nampak dan yang rakyat dapat.

Raja kita, raja katak Ibrahim Ali hari ini juga begitu memuji pemberian tersebut. Dengar khabarnya meraung-raung, berguling-guling keseorangan meminta supaya diterima Umno. Dengan wang ihsan tersebut makin berbuih pujinya, kalau-kalau sangkut ada bahagiannya. Umno tak layan dan dengarnya nak tubuh kelab bebas. Kesian.
Kita mengharapkan wang ihsan itu dikembalikan kepada royalti. Jangan jadikan umpan politik, mungkin mengena, mungkin tidak. Sekiranya pemberian itu ihsan juga, biarlah untuk manafaat rakyat seluruhnya. Namun sukar terjadi, biasa-biasa begitu juga, selepas mereka, mereka lagi, kita tetap melopong juga.

Harapnya berubahlah, tiada ruginya membuat perubahan kerana ic aku pun 03 juga.

http://www.ek-ele.co.cc/

Tiada ulasan: