"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bila pemimpin bodoh dari negara kita ditertawakan...

Penarik Beca

14 September lalu, Tun Dr Mahathir Mohamad tulis posting bertajuk "Malaysia according to LKY". Hari ni, Utusan Malaysia menyiarkan berita bertajuk "Kuan Yew dinasihat jangan sakiti hati negara jiran".

Menteri Pertahanan yang juga Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang pernah merafak merayu kemaafan Lee Kuan Yew nampak bersungguh-sungguh melakukan aksi parroting bila bersetuju dengan Dr Mahathir dan berkata, aspek tidak kesamarataan antara kaum sebenarnya banyak berlaku di Singapura


"Kalau kita lihat dalam bidang ketenteraan, berapa ramai orang Melayu yang jadi jeneral, setahu saya hanya seorang sahaja tetapi di Malaysia, ramai di kalangan orang bukan Melayu yang jadi jeneral," katanya.

Pada hari ini juga, Bernama melaporkan berita bertajuk "
Najib adakan lawatan kerja ke Singapura pada 19 September". Tak kisahlah tu. Perdana Menteri la katakan, mesti la dia kena main-main sarkas diplomasi dengan negara jiran.

Tapi, saya teringat kawan baik saya bagi tau tentang berita Malaysian Insider 16/9/10 bertajuk "
Final rail land swap focus of Najib-Hsien Loong meet". Dia suruh tengok perenggan ke enam yang menyatakan:
He confirmed that any delay on Malaysia’s part will see the KTM land revert back to Singapore under the POA without compensation or a land swap.
Kawan saya tanya saya, "Are we, i.e. Malaysia going to get snookered again?" Dia kata kat saya, "Can you highlight this condition in your blog? The country need to know which IDIOT agree to this condition".

Sejak beberapa posting lepas, saya membangkitkan imej bodoh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang semakin terkenal dan disepakati. Saya tak tuduh Najib bodoh. Nanti menggelejat pulak puak-puak thiqah dan wala' dalam Umno (bukan dalam PAS saja yang ada pemikiran 'asabiyyah yang dicantikkan dengan istilah thiqah dan wala' tu). Memang sungguh saya tak tuduh, saya hanya kata, imej bodohnya semakin terkenal dan disepakati.

Walaupun bila kawan saya kata si bangang mana yang mempersetujui syarat yang jelas menguntungkan Singapura itu, saya masih tak berani nak tuduh Perdana Menteri bodoh. Tak usah ambil pedulilah di dalam hati saya dah berkata-kata, "rupa-rupanya yang nampak bodoh tu memang betul-betul bodoh".

Saya hanya rakyat biasa. Sebagai rakyat, saya berhak menuntut negara ini dipimpin oleh orang-orang yang tak bodoh. Bila kita bodoh, kita tak nak orang bodoh juga menjadi pemimpin. Kita nak orang yang cerdik. Tapi kalau pemimpin-pemimpin pun bodoh lebih kurang macam aku jugak, kecelakaan besar tu!

Ingat tak sedih ka kalau berlaku pemimpin bodoh dari negara kita menjadi bahan tertawaan pemimpin cerdik dari negara lain. Malang sungguh orang-orang Melayu dalam negara ini, pandang sana nampak bodoh, pandang sini pun nampak bodoh jugak. Malang...

Majulah Singapura!

(Takziah kepada keluarga M Rajoli yang 
kembali ke sisi Penciptanya)

Tiada ulasan: