"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Boleh percayakah statistik polis ?

Afrar Yunus
Sesekali terjadi bencana, masyarakat mula gelabah. Tidak kira bencana semulajadi atau bencana buatan manusia.

Sejak dahulu lagi saya kurang percaya dengan statistik polis. Itu sebabnya saya mencadangkan diwujudkan jawatankuasa peringkat daerah bagi mengkaji samada laporan yang dibuat kepada polis sudah betul-betul selesai.

Ahli jawatankuasa ini boleh terdiri dari ketua masyarakat, pesara-pesara, orang awam, kakitangan swasta dan sebagainya.

Polis daerah-daerah sekurang-kurangnya tiga bulan atau enam bulan sekali membentangkan kes dalam jawatankuasa tersebut.
 (Klik untuk baca)Jika tidak, apa yang berlaku dalam kes-kes sebelum Sosilawati - beberapa orang yang dibunuh, dibakar dan dihilangkan - kesnya juga mungkin dianggap selesai oleh polis.

Apabila kita mendampingi masyarakat, baru kita tahu banyak kes-kes yang dilaporkan kepada polis masih belum selesai sedangkan statistik polis membayangkan yang indah-indah belaka.

Kerajaan perlu bertindak segera untuk menjadikan statistik polis sebagai satu kenyataan.

http://alkerohi.blogspot.com 

Tiada ulasan: