"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ini ada beberapa hujah kenapa rakyat Malaysia patut sokong GST?

Adakah Rakyat Malaysia Yang Suka GST ?
Mohammad Agus Yusoff
Jika saya, jawapannya mudah: Saya tidak suka GST kerana benci dengan penjelasan kerajaan yang menyatakan GST menurunkan harga barang. Ini hujah yang tidak jujur.
Bagi kebanyakan rakyat, mereka tidak suka GST kerana menyebabkan barang naik dan ini membebankan kehidupan mereka. Kata mereka: “tidak ada pun harga barang keperluan yang turun.”

Hairannya ada juga kawan-kawan saya yang mendokong kuat GST ini. Kata mereka GST meninggalkan kesan yang baik. Antaranya ialah:
i. Rakyat semakin cerdik memilih kedai yang boleh dituju.

ii. Rakyat merancang bajet dan berbelanja untuk barang bekeperluan sahaja.

iii. Institusi keluarga menjadi semakin kukuh kerana rakyat makan di rumah.

iv. Rakyat berani bersuara kepada pekedai untuk menjaga hak mereka sebagai pengguna.

v. Rakyat menyimpan resit untuk menghargai kos produk yang dibeli.

vi. Rakyat mula berjimat dan ini baik untuk meningkatkan tabungan.

vii. Pekedai dan peruncit tidak lagi berani menipu kerana takut kepada hukuman melalui Akta Pencatutan.

viii. Rakyat semakin jimat berbelanja untuk mengelakkan pembaziran.

Saya berfikir lama untuk menghadam hujah kebaikan GST di atas. Tapi semakin saya fikir, semakin otak saya menolaknya.

Mengapa? Ini kerana hujah di atas sengaja dibuat dan dicipta. Hujah sebegitu tidak ikhlas dan tidak ada roh.

Moralnya: Berilah penjelasan yang betul dan konsisten kepada rakyat. Alasan yang banyak berbelit menyebabkabn rakyat hilang keyakinan kepada kebaikian GST, jika ada

Tiada ulasan: