"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apa pulak merepek meraban ni?

Shahbudin Husin
Apa pulak merepek meraban ni?
Apa pulak merepek meraban ni?

Tentu ramai gelihati dengan reaksi Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Megat Najmuddin Megat Khas berkenaan tindakan Saifuddin Abdullah meninggalkan UMNO dan menyertai PKR.

Beliau dilaporkan sebagai berkata, UMNO sama sekali tidak akan memaafkan perbuatan bekas ahli MT itu yang bukan saja keluar parti, tetapi juga mengumumkan secara terbuka.Bukan sahaja keluar parti, tetapi juga tindakan itu dibuat cara umum dan di hadapan media. Dia nak keluar, keluarlah, katanya sebagaimana dilaporkan oleh TMI.Ehhh...apa yang salahnya keluar UMNO dan mengumumkannya secara terbuka dan di hadapan media?

Apa yang sampai tak mahu memaafkan tindakannya itu? Apa yang UMNO boleh buat lagi setelah Saifuddin keluar meninggalkan UMNO?Apa pula undang-undang dan disiplin UMNO yang dilanggar dengan berbuat demikian? Itukan hak masing-masing, lagi pun memang sewajarnya tindakan menyertai parti lain perlu dihebohkan kepada umum dan di hadapan media supaya ia diketahui ramai.

Lagi pun, Saifuddin bukanlah "pemimpin sampah" seperti yang dikatakan oleh Tengku Adnan kerana beliau pernah menjadi ahli MT UMNO dan timbalan menteri sebelum ini. Maka, sewajarnyalah penghijrahan itu diberitahu kepada umum.Orang kahwin, bertunang dan bercerai pun jemput media, apa pulak salahnya keluar UMNO turut sama panggil wartawan?
ww
Bukankah sudah banyak yang keluar UMNO mahu pun masuk UMNO sebelum ini juga mengumumkannya secara terbuka dan di hadapan media?Barangkali Megat Najmuddin kena rajin mendapatkan bantuan "Pakcik Google" untuk menyemak kembali bahawa semua pemimpin yang ingin beralih angin sebelum in, turut melakukannya secara terbuka dan di hadapan media.Jika tidak diberitahu, bukankah lagi susah jadinya?

Kenyataan Megat Najmuddin yang mengatakan UMNO tidak akan memaafkan tindakan Saifuddin juga menimbulkan tanda tanya, bahkan mungkin beruk, kera dan lotong di hutan (meminjam ayat yang selalu digunakan oleh Yahaya Ismail) turut tertanya-tanya.Apa yang mahu dilakukan UMNO terhadap Saifuddin selepas ini...saman malu, tuntut ganti rugi atau hukum mati?

Ini bukan soal maaf atau tidak, tetapi menyertai mana-mana parti adalah hak dan kebebasan individu. Bukannya Saifuddin keluar UMNO dengan membawa lari harta dah duit UMNO pun. Beliau keluar dengan prinsip dah keyakinan saja.Orang kahwin dan beranak pihak pun boleh berpisah, takkanlah dalam politik tiada kebebasan seperti itu.Hodohnya perangai kita bila pasangan kita nak berpisah, tiba-tiba kita kata tidak memaafkan tindakannya itu. Relakslah bro...
dd
Selain itu, kenyataan Megat Najmuddin ini juga bertentangan dengan sikap terbukanya sebelum ini yang mengatakan kehadiran Saifuddin dalam persidangan meja bulat penubuhan Pakatan Harapan bukanlah suatu kesalahan, melainkan jika mengkritik UMNO.

Jika sekadar hadir, tidak mengapa. Kita juga nak tahu apa pembangkang kata dan lakukan, tegasnya.Jika Megat Najmuddin boleh menerima kehadiran Saifuddin dalam program pembangkang, apa salahnya jika beliau terus jatuh cinta dengan PKR?Bawa bertenang dan janganlah merepek meraban sehingga memalukan diri sendiri.

Tiada ulasan: