"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Saya tidak bersedia beri keterangan perbicaraan Shahrir, Najib memberitahu mahkamah

Ho Kit Yen

KUALA LUMPUR: Najib Razak memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa beliau tidak bersedia untuk memberi keterangan dalam perbicaraan pengubahan wang haram berjumlah RM1 juta melibatkan veteran Umno Shahrir Samad hari ini.

Najib juga berkata, beliau tidak dapat menyediakan keterangan saksi untuk perbicaraan kerana peguamnya Shafee Abdullah berada di luar bandar.

“Adalah penting untuk peguam saya berada berdekatan,” kata Najib.

Timbalan Pendakwa Raya Rasyidah Murni Azmi kemudian menggesa mahkamah mempertimbangkan pengakuan Najib agar Shafee hadir semasa kenyataan itu dibuat dan apabila bekas perdana menteri itu memberi keterangan.

“Kami mempunyai satu lagi tarikh pendengaran pada 5 Jan 2023,” tambahnya.

Hakim perbicaraan Jamil Hussin kemudian bertanya kepada Najib, yang duduk di kandang saksi, sama ada beliau boleh memberi keterangan secara lisan.

Najib berkata, beliau tidak bersedia untuk berbuat demikian.

Jamil kemudian mengarahkan Najib kembali ke mahkamah pada 5 Jan tahun depan.

Shahrir dibicarakan atas pertuduhan mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 kerana didakwa menerima RM1 juta daripada Najib pada 2013 yang tidak mengisytiharkan jumlah itu kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Dana itu didakwa berasal daripada 1MDB.

Mahkamah juga mendengar keterangan pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Nurzahidah Yacop, yang ditugaskan untuk menyiasat kes terhadap bekas Ahli Parlimen Johor Bahru itu.

Ketika sesi soal balas oleh peguam Syed Faisal Syed Abdullah Al-Edros, beliau memberitahu mahkamah bahawa sebanyak tiga kenyataan direkodkan daripada Shahrir semasa siasatan dijalankan antara 7 Julai 2019 dan 20 Jan 2020.

Faisal kemudian bertanya kepada pegawai itu sama ada dia melihat pembelian kereta Honda Civic Hybrid Shahrir pada 2013.

Mahkamah diberitahu Shahrir membayar RM118,485 untuk kereta itu menggunakan cek pada 21 Dis 2013.

“Adakah pegawai SPRM merampas kereta itu di Ipoh pada 2019?” Faisal bertanya dan Nurzahidah menjawab “ya”.

Peguam itu kemudian mempersoalkan sama ada saksi itu mengetahui kereta itu didaftarkan dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menggunakan alamat Umno bahagian Johor Bahru, dan bukannya alamat rumah Shahrir di Bukit Tunku.

Nurzahidah berkata, dia menyedarinya.

Faisal: Adakah terdapat bukti yang menunjukkan Honda Civic hanya digunakan oleh beliau secara peribadi?

Nurzahidah: Tidak.

Perbicaraan bersambung.

Tiada ulasan: